کد خبر:29579
پ
محمدمهدی اسماعیلی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

به بوستان و گلستان تمسک جوییم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین پایانی هفته فرهنگی و هنری سعدی، با اشاره به اینکه سعدی معلم اخلاق است، گفت: برای پاسداشت فضائل اخلاقی به سعدی بزرگ نیاز داریم.

میراث مکتوب- محمدمهدی اسماعیلی شامگاه جمعه در آیین پایانی هفته فرهنگی و هنری سعدی که در آرامگاه شیخ اجل با حضور علاقه‌مندان به ادبیات فارسی برگزار شد، افزود: سعدی مروج عبور جامعه به سمت رستگاری است و همه آثارش درس اخلاق است.

وی با بیان اینکه تجلیل از مفاخر و بزرگان در دولت مردمی در اولویت قرار دارد، افزود: نظم و نثر سعدی در اوج هنرنمایی قرار دارد و هیچ یک بر دیگری تقدم ندارد.

به گفته اسماعیلی، ما امروز َسعدی را از کودکان‌مان دریغ کردیم چراکه در گذشته کتب درسی زبان فارسی بر اساس گلستان و بوستان بود. بنابراین در َشورای فرهنگ عمومی برای نخستین بار ابتدای سال اعلام کردیم حوزه فرهنگ عمومی به کجا برسد و پنج اولویت تعیین کردیم.

وی افزود: مجموعه دیگاه‌های رهبری و بر پایه پیمایش‌ها در پنج اولویت تعیین کردیم و بخش مهمی از این اولویت‌ها در بوستان و گلستان سعدی قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فراز دیگری بیان کرد: نه برای گسترش زبان فارسی بلکه برای پاسداشت فضایل اخلاقی به سعدی بزرگ نیاز داریم و باید آن‌را اشاعه دهیم بنابراین در حوزه فرهنگ در دولت مردمی بنا بر گسترش فضایل اخلاقی داریم.

اسماعیلی با بیان اینکه این مسیر با قوت باید ادامه یابد افزود: برای تحقق این مسیر دستمان به سوی همه اهالی فرهنگ و هنر دراز است و به همه اهلی فرهنگ وهنر برای ساخت ایران آباد نیاز داریم. همه باید در کنار هم باشیم زیرا ایران عزیز متعلق به همه ماست.

وی با اشاره به اینکه بزرگانی مانند سعدی، حافط و فردوسی منادیان آبادانی عزت و پیشرفت هستند، تصریح کرد: ما آنها را گرامی می داریم و آثارشان را ترویج می کنیم چون به آنان نیاز داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ابعاد فرهنگی و هنری استان فارس اشاره کرد و گفت: در استان فارس و شیراز به حمد الله همه عناصر پیشرفت فرهنگی و هنری فراهم است و باهمکاری مسئولان این مسیر را ادامه خواهیم داد.

اسماعیلی با اشاره به آنچه استاندار فارس در حوزه عمرانی برشمرد و مواردی که اشاره شد، اعلام کرد: برای بار سوم از تالار مرکزی بازدیدکردم که به سرعت درحال پیشرفت است و تا قبل از پایان دولت سیزدهم آن‌را به مردم تحویل خواهیم داد.

وی تاکید کرد: بسیار به آینده حوزه فرهنگ و هنر کشور خوش‌بینم و شیراز در این حوزه پیشتاز خواهد بود. شیراز پای ثابت برنامه‌های فرهنگی و هنری بین المللی است.

وی در پایان نقش این شهر را در بعد جهانی مهم ارزیابی کرد و افزود: رسانه شعر بزرگترین حامل فرهنگ در عرصه بین المللی است.

سعدی آسمان نظم را به زمین نثر پیوند داد

در این مراسم محمدحسن اسدی شهردار شیراز هم عنوان کرد: بی‌تردید سعدی شیرازی یکی از ارکان مهم ادب پارسی است. او آسمان نظم به زمین نثر پیوند داد. شیخ اجل با باریک اندیشی و در هم آمیختن نثر آهنگین نقطه عطف بزرگی در تاریخ و ادبیات جهان به شمار می آید.

وی با بیان اینکه سعدی از نادانی، غرور، بی‌ادبی، حرص، تجاوز به حقوق دیگران، خودپرستی و عهدشکنی بیزار است، اعلام کرد: شهرداری شیراز به منطور بهره‌وری همه هموطنان از همه طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی و ادبی در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی استقبال و حمایت می‌کند.

به گفته شهردار شیراز، از جمعه آینده به مدت یک هفته روز شیراز را خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم هفته‌ای به‌یادماندنی را به این مناسبت به یادگار بگذاریم.

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس هم در این آیین ضمن خوشامدگویی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: شیراز تنها کلانشهر کشور است که بدون آلودگی هوا تمام طول سال را طی می‌کند. اما متاسفانه در گذر زمان باغات شیراز به هزار هکتار کاهش یافته است.

ایمانیه با ابراز امیدواری اینکه تالار مرکزی شیراز تا پایان دولت سیزدهم به سرانجام برسد، افزود: تلاش می کنیم نمای این تالار بر اساس معماری ایرانی و اسلامی باشد.

به گفته استاندار فارس، ما پریروز کلنگ کتابخانه مرکزی شیراز را زدیم که انتظار داریم یک سوم هزینه ساخت آن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را متقبل شود.

کتابخانه شهید آیت الله دستغیب امسال بازگشایی می شود

استاندار فارس با بیان اینکه کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز در سال جاری بازگشایی می‌شود از تالار حافظ هم نام برد و اعلام کرد: قرار شد به صورت ۵۰ درصد توسط استانداری و نیمی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بازسازی قرار گیرد.

ایمانیه اضافه کرد: تمامی ساختمان سازها را موظف به ساخت کتابخانه کردیم و در شهرستان‌ها اعتبار کتابخانه‌های عمومی را تامین می‌کنیم.

استاندار فارس از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که تعدادی از ‌های میراثی شیراز را تامین اعتبار کرده و برای وزارت خریداری کند تا مورد استفاده هنرمندان قرار گیرند تا به عنوان خانه خطاطی، قلم زنی و… مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: بیش از ۸۵ هنر در استان داریم که می‌توانیم این خانه‌ها را برای دوام این هنرها اختصاص دهیم. همچنین بسته‌هایی تعریف کنیم تا بتوانیم با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دانشگاه‌ها تهیه شود. این بسته حمایتی از حوزه فرهنگ و هنر در دانشگاه‌های استان فارس می‌تواند کمک شایانی به تقویت این حوزه‌ها کند.

برندسازی حافظ، سعدی و ملاصدرا

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد میکنم خانه هنرمندان استان فارس نمایشگاه و محلی برای ارائه هنرشان شود تا با حمایت وزارت صمت بتوانند در زمینه اقتصاد هنر گام بردارند.

در ابتدای این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به مرور برنامه‌های هفته فرهنگی و انری بزرگداشت سعدی اشاره کرد.

حمیدرضا قانعی گفت: امسال برنامه‌های بزرگداشت شیخ اجل به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان به شکل ویژه دیده شد.

در پایان این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مزار سعدی را گلباران کرد.

منبع: ایبنا

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612