کد خبر:29570
پ
مشاهیر وقف کتاب در ایران

انتشار دو جلد از مجموعه «مشاهیر وقف کتاب در ایران»

سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در همکاری با خانه کتاب و ادبیات ، تعداد ۲ جلد کتاب با عنوان «مشاهیر وقف کتاب در ایران» به قلم علی صادق زاده وایقان منتشر کرده است.

میراث مکتوب- سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در همکاری با خانه کتاب و ادبیات، تعداد ۲ جلد کتاب با عنوان «مشاهیر وقف کتاب در ایران» به قلم علی صادق زاده وایقان منتشر کرده است.

کتاب های منتشر شده درباره فرهنگ وقف کتاب در ایران است که سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در همکاری با خانه کتاب و ادبیات ایران، اقدام به معرفی ده نفر از واقفان و اهداکنندگان مشهور و برجسته منابع اطلاعاتی به سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران کرده است.

این سازمان به تازگی دو جلد از مجموعه کتاب های «مشاهیر وقف کتاب در ایران» با معرفی شیخ جعفر شوشتری، غلامرضا یزدجردی به قلم علی صادق زاده وایقان منتشر شده است.

بر اساس این گزارش در بخشی از کتابِ معرفی شیخ جعفر شوشتری از مجموعه «مشاهیر وقف کتاب در ایران» چنین آمده است: شیخ جعفر شوشتری از مراجع تقلید، علامه‌ و خطیبی کم‌نظیر بود. وی در دی ماه سال ۱۱۹۱ شمسی در شوشتر متولد شد و در پنج سالگی به عتبات رفت و شروع به تحصیل و نزد استادان تراز اول تعلیم دید. او در شوشتر رسالۀ عملیّۀ خود را به‌نام «منهج‌الرشاد» منتشر کرد که محور فتاوی مراجع تقلید بوده و بر آن حاشیه زده‌اند.

شیخ جعفر شوشتری علاوه بر آثار متعدّد در فقه و اصول دین، آثار بی‌نظیر و ماندگاری در مورد واقعه کربلا و سیدالشهداء نوشته است. کتابخانه‌ وی بالغ بر ۱۵۰۰ جلد کتاب نفیس خطّی، چاپ سنگی و سربی در زمینۀ فقه، فلسفه، علوم غریبه، تاریخ و تفسیر با قدمت۲۰۰ الی ۴۰۰ سال و مزیّن به یادداشت‌های علامه و خاندانش و علمای خوزستان است که توسط خانوادۀ شیخ بهاءالدین شریعت در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ وقف کتابخانۀ ملّی ایران شده است.

غلامرضا یزدجردی در بهمن ماه ۱۲۹۸ در تهران به دنیا آمد. وی بعد از کلاس ششم ابتدایی به‌علّت بیماری پدر تحصیل را رها کرد و مسئولیّت خانواده را به‌عهده گرفت و حرفه پدر (نانوایی سنگکی) را ادامه داد.

وی برای ارتقاء کیفیت نان، کارخانۀ آرد تابان را بنا نهاد که اکنون مدرن‌ترین کارخانۀ آرد ایران است؛ او به دلیل نوآوری در صنعت آرد و نان به «پدر صنعت آرد و نان ایران» لقب گرفت. او از نوجوانی با حضور در زورخانه، روحیّۀ جوانمردی نشأت گرفته از ائمه‌اطهار (علیهم السلام) را در خود تقویت کرد و ثمرۀ فعّالیّت اقتصادی خویش را با مرام پهلوانی ممزوج داشت. اوج شکوفایی و هنرمندیش سرمایه‌گذاری برای کتابت بزرگ‌ترین قرآن جهان است، که به کتابخانۀ ملّی ایران وقف کرد و به «قرآن یزدجردی» مشهور است.

لازم به توضیح است علی صادق‌زاده وایقان از پژوهشگران سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران است و تاکنون ۳۰ عنوان کتاب و ۲۰۰ عنوان مقاله از وی منتشر شده است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612