کد خبر:3043
پ
shahaks-m

بررسی تطبیقی رسم‌الخط شاهنامه رشیدا با شیوه خوشنویسی عبدالرشید دیلمی

شاهنامه رشیدا، یکی از نسخ خطی مصور دوره صفویه متعلق به-سده یازدهم هـ. ق، و کتابت آن منسوب به عبد الرشید دیلمی است، به همین دلیل هم به شاهنامه رشیدا معروف است.

میراث مکتوب – شاهنامه رشیدا، یکی از نسخ خطی مصور دوره صفویه متعلق به-سده یازدهم هـ. ق، و کتابت آن منسوب به عبد الرشید دیلمی است، به همین دلیل هم به شاهنامه رشیدا معروف است. معتمدالدوله، رئیس کتابخانه فتح علی شاه قاجار در صفحه-آستر بدرقه کتاب این انتساب را مرسوم کرد. درحالی که تطبیق شیوه رسم الخط شاهنامه رشیدا با آثار خوشنویسی عبدالرشید دیلمی مانند چهل کلمه و تحفه العراقین، تفاوت رسم الخط این آثار را از یکدیگر نشان می دهد. از سوی دیگر شواهد تاریخی نیز بر عدم صحت فرض پیشین تاکید دارد. از این رو هدف این مقاله بررسی سوابق تاریخی زندگی عبدالرشید دیلمی و آثار خوشنویسی وی و تطبیق رسم الخط و شیوه خوشنویسی او در شاهنامه منسوب به وی با سایر آثارش بوده است. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و میدانی انجام گرفته و نتایج تحقیق نشان می دهد رسم الخط شاهنامه رشیدا متعلق به عبدالرشید دیلمی نمی باشد.
آنچه در بالا مطالعه کردید چکیده مقاله «بررسی تطبیقی رسم الخط شاهنامه رشیدا با شیوه خوشنویسی عبدالرشید دیلمی» نوشته زهرا پاکزاد و دکتر سید محمد فدوی است که در شماره ۲۱ فصلنامه نگره منتشر شده است.
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی دریافت فایل کلیک کنید.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612