کد خبر:25349
پ
o19ebh9

بازشناخت تفاسیر خطی فارسی موجود در گنجینه رضوی

میراث مکتوب- یکصد و پنجاهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در هفته پژوهش، با رونمایی از کتاب بازشناخت تفاسیر خطی فارسی اثر استاد فقید پیشکسوت حوزه پژوهش دکتر سیدعلی اردلان جوان و مراسم بزرگداشت وی همراه بود. مرحوم دکتر سیدعلی اردلان جوان در سال ۱۳۲۴ خورشیدی در مشهدالرضا(ع) متولد شد. در سال […]

میراث مکتوب- یکصد و پنجاهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در هفته پژوهش، با رونمایی از کتاب بازشناخت تفاسیر خطی فارسی اثر استاد فقید پیشکسوت حوزه پژوهش دکتر سیدعلی اردلان جوان و مراسم بزرگداشت وی همراه بود.

مرحوم دکتر سیدعلی اردلان جوان در سال ۱۳۲۴ خورشیدی در مشهدالرضا(ع) متولد شد. در سال ۱۳۷۴ دکترای خود را در رشتۀ ادبیات فارسی اخذ کرد و رساله‌اش را با عنوان «تصحیح و تحقیق دستوراللغه» یا «الخلاص ادیب نطنزی» با موفقیت به اتمام رساند. وی مدتی مدیرمسئول مجلۀ علمی و پژوهشی کتابداری و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بود.

وی در زمان حیات خود خدمات ارزنده‌ای را برای سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به انجام رساند و آثار ارزشمندی همچون «تدوین فهرست کتب خطی کتابخانۀ آستان قدس رضوی»، «نگاهی به موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی»، «تجلّی شاعرانۀ اساطیر و روایات تاریخی و مذهبی در اشعار خاقانی» و «تصویرهای زیبا در اشعار خاقانی» را تألیف کرد.

بازشناخت تفاسیر خطی فارسی از دیگر آثار این استاد فرزانه است که ۱۰۴ نسخه تفسیر خطی کتابخانه آستان قدس رضوی در آن معرفی شده و از منابع مهم مطالعاتی برای محققان این عرصه به شمار می‌رود.

حجت الاسلام سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم ضمن بیان گوشه‌هایی از فضائل اخلاقی آن مرحوم، از حسن خلق به عنوان یکی از شاخصه‌های اخلاقی آن فقید برشمرد که یاد و خاطر ایشان را مانا داشته است.

محمد وفادار پژوهشگر و نسخه شناسی، سیدمحسن ناجی نصرآبادی پژوهشگر و مصحح و سیدحسین اردلان جوان از دیگر سخنرانان حاضر در این جلسه نیز بخش های مختلفی از زندگی آن مرحوم را بازگو و شاخصه های اخلاقی، علمی و رفتاری وی را برشمردند.

بعد از وفات ایشان کتابخانه شخصی آن مرحوم مشتمل بر ۱۱ نسخه قرآن کریم، بیش از ۲ هزار نسخه کتاب فارسی و عربی، افزون بر ۳۰۰ کتاب جیبی، ۱۶ کتاب لاتین، حدود ۱۳۰ پایان‌نامه و افزون بر ۹۰۰ شماره نشریه به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612