کد خبر:39862
پ
۴۵۷۷۷۵۴

مطالعه مطبوعات قدیمی فرصتی برای نگاه به شرایط اجتماعی یک ملت

اداره مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی اقدام به برگزاری سلسله نشست هایی با عنوان «خوانش نشریات قدیمی» با اولویت روزنامه های قدیمی کرده است.

میراث مکتوب- اداره مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به منظور معرفی منابع قدیمی و ارزشمند و بعضا منحصر به فرد موجود در آرشیو و مخازن خود به برگزاری سلسله نشست هایی با عنوان «خوانش نشریات قدیمی» با اولویت روزنامه های قدیمی اقدام کرده است.

جمیله جهانی، مسئول مخازن اداره مطبوعات این سازمان و پیشنهاد دهنده طرح خوانش مطبوعات قدیمی، برگزاری این نشست را فرصتی برای شناسایی و معرفی نشریات قدیمی آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی برای محققان، پژوهشگران عنوان کرد.

وی به برگزاری اولین نشست در مهر ماه ۱۴۰۲ اشاره کرد که با معرفی و خوانش مجله «آرش» آغاز شد و گفت: تا کنون طی ۲۱ نشست روزنامه های «رعد (چاپ قزوین)»، «شرف: نخستین روزنامه گرافیکی ایران»، «شکوفه: دومین نشریه زنان ایران»، «روزنامه ادب: نخستین روزنامه چاپ شده در مشهد»، «وقایع اتفاقیه: اولین روزنامه و سرآغاز روزنامه نگاری ایران»، «آفتاب شرق»، «باختر امروز»، «ایران باستان»، «قانون»، «نوبهار»، «نسیم شمال»، «تیاتر»، «قشون» و مجلات «جهان زنان»، «دفترهای زمانه»، «ایرانشهر» خوانش و معرفی شده اند.

جهانی توجه مراکز علمی و دانشگاهی به این منابع در راستای پژوهش های اجتماعی را یکی از دستاوردهای این طرح معرفی کرد و گفت: یکی دیگر از خروجی های کار علاوه بر تهیه اخبار و انتشار و معرفی منابع و مرکز مطبوعات آستان قدس رضوی، تهیه پادکست های نشریات قدیمی است که می توانند در فضای مجازی بخش وسیعی را تحت تاثیر قرار دهند و کمک شایانی به معرفی منابع سازمانی نمایند.

شایان ذکر است نشست خوانش مطبوعات قدیمی، به همت مدیریت اسناد و مطبوعات ساعت ۸:۳۰ صبح روزهای چهارشنبه در ساختمان بنیاد پژوهش های اسلامی، اتاق ۲۵۷ با حضور رؤسا و کارشناسان اداره مطبوعات و علاقه مندان به این مبحث برگزار می شود.

منبع: کتابخانه آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612