کد خبر:39251
پ
36767356

نسخ خطی شرح دعای جوشن کبیر و هدایة الطالبین

همزمان با روز بزرگداشت حکیم ملاهادی سبزواری از دو نسخه خطی شرح دعای جوشن کبیر و هدایة الطالبین این حکیم فرزانه رونمایی شد.

میراث مکتوب- همزمان با روز بزرگداشت حکیم ملاهادی سبزواری، دویست ‌و سومین برنامه سه‌شنبه‌های علمی- فرهنگی آستان قدس رضوی به رونمایی از دو نسخه خطی شرح دعای جوشن کبیر و هدایة الطالبین این حکیم فرزانه اختصاص یافت.

محمدرضا فاضل هاشمی، نسخه شناس و پژوهشگر نسخ خطی در این جلسه که در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی برگزار شد، به دیدگاه برخی مستشرقین همچون هانری کربن خصوص شخصیت حکیم ملاهادی سبزواری پرداخت که وی را نمونه اعلای حکیمی توصیف می کند که در حکمت نظری و تجربه معنوی استاد است.
وی به انتقال و تصویربرداری از 400 نسخه خطی و یکهزار نسخه چاپ سنگی موجود در مدارس علمیه و بیوت علمای سبزوار در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی طی سال گذشته اشاره کرد که در میان آن آثار نفیس و ارزشمندی موجود است.
فاضل هاشمی با بیان سبقه ای از تاریخ فراتر از یکهزار سال شهرستان سبزوار، دوره اسلامی این منطقه را پرورش دهنده تاریخ نویسانی نام آور همچون ابوالفضل بیهقی، ابن فندق و ملاحسین واعظ کاشفی توصیف کرد.
وی همچنین مدرسه علمیه فخریه با قدمت یکهزار و یکصد سال تاسیس شده در دوره عضدالدوله دیلمی را شاهدی دیگر بر مرکز علم و آموزش بودن این منطقه برشمرد و اظهار کرد: قبل از اینکه نظامیه نیشابور و بغداد تاسیس شود، مدرسه فخریه در سبزوار فعال بوده است و علمایی نام آور در آن پرورش یافته اند.
فاضل هاشمی مدرسه فصیحیه که در سال 1326 هجری قمری توسط حاج عبدالصانع سبزواری در این منطقه ساخته شده است را افتخار علمی دیگری برای این منطقه بر شمرد که حاج ملا هادی سبزواری در آن تدریس می کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر وحید اسـتاد دانـشـگاه حـکـیم سـبـزواری دیگر سخنران این جلسه طی سخنانی ضمن برشمردن جایگاه علمی این حکیم عالی مقام، از فعالیت های کنگره بزرگداشت حکیم سبزواری که در سال 1372 برگزار شده بود و چاپ آثار ایشان با تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) گزارشی ارائه داد.
وی اثر شرح الاسماء الحسنی حکیم سبزواری که همان دعای جوشن کبیر است را از آثاری برشمرد که مقام معظم رهبری بر چاپ و نشر آن توجه داشته اند.

شرحی بر آثاری که رونمایی شد
حکیم حاج ملاهادی سبزواری در سال های 1212 تا 1289هجری قمری میزیسته است در علم فلسفه و حکمت متعالیه شهرت داشته و در علوم دیگر چون فقه، ادبیات و حدیث نیز آثاری دارد.

در کتابخانه آستان قدس رضوی، 116 نسخه خطی از حکیم ملاهادی سبزواری در موضوعات مختلف به زبان‌های عربی و فارسی نگهداری می‌شود که شرح دعای جوشن کبیر یا شرح الاسماء الحسنی یکی از آن آثار است.
این نسخه، جزء نسخه‌های خطی مدرسه علمیه اهل‌البیت یا فصیحیه سبزوار است که در سال 1260 هجری قمری تألیف شده و شرحی محققانه بر دعای جلیل‌القدر جوشن کبیر است. نسخه حاضر، به خط نسخ 18سطری، در قرن سیزدهم قمری کتابت شده است.
دیگر نسخه نفیس خطی تألیف حکیم سبزواری که در این مراسم معرفی و رونمایی شد، کتاب هدایه الطالبین فی معرفه الانبیاء المعصومین است.
این نسخه، رساله‌ای است استدلالی در نبوت و امامت و شامل دو باب، چند فصل و چند هدایت است که در هشتم رجب 1274 قمری تألیف شده است.
نسخه حاضر، جزء نسخه‌های خطی مدرسه فخریه سبزوار است که به همراه چهار نسخه خطی دیگر از این اثر، در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
این نسخه را ابراهیم تهرانی، در صفر 1276، به خط نستعلیق 21سطری در سبزوار کتابت کرده است.

منبع: کتابخانه آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612