کد خبر:39613
پ
47358

کتاب «نسخه‌های خطی قرآن در موزه اسلامی حرم شریف اورشلیم»

تالار لاتین کتابخانه مرکزی رضوی، کتابی با عنوان «نسخه های خطی قرآن در موزه اسلامی حرم شریف اورشلیم» را در دسترس علاقه مندان قرار داده است.

میراث مکتوب- خانم بی بی سکینه علوی فر، مسئول تالار زبان های خارجی کتابخانه مرکزی رضوی، در خصوص این کتاب گفت: نمایشگاه‌های موزه اسلامی در اورشلیم نمونه‌ای از عالی‌ترین دستاوردهای تمدن اسلامی به وسعت شمال آفریقا، آسیای عربی، ترکیه، ایران و بخشی از شرق آسیا را در طول اعصار نشان می‌دهد که این اشیاء خود نمایانگر بسیاری از رسانه‌های هنرهای اسلامی مانند خوشنویسی، تذهیب نسخه‌های خطی، کتیبه‌های سنگی و چوبی، منسوجات، سلاح‌ها و زره‌ها و سکه‌ها هستند.
وی به مجموعه های موجود در موزه اسلامی حرم شریف اورشلیم که در این کتاب به آن اشاره شده، پرداخت و گفت: مجموعه‌های موزه از منابع متعددی از جمله تعمیرات منطقه حرم بدست آمده که شامل کاشی‌های لعاب‌دار عثمانی، پلاک‌های سنگ و چوب، نسخه‌های خطی قرآن و اشیاء دیگری است که توسط افراد یا حاکمان در دوره‌های مختلف به مسجد الاقصی، قبه الصخره و مدارس مختلف اورشلیم یا دیگر شهرهای فلسطینی مانند نابلس و الخلیل وقف شده است.
علوی فر همچنین به مجموعه ارزشمندی از قرآن‌های قدیمی از قرن 9 هجری و 15 میلادی و بسیاری از نسخه های خطی ممالیک که مضامین آنها به زندگی اجتماعی و اقتصادی در شهر مقدس می پردازد در این کتاب اشاره دارد.
وی تصریح کرد: خادر سلامه،  نویسنده این اثر، مدیر موزه اسلامی و مدیر کتابخانه مسجد الاقصی این کتاب را با همکاری یونسکو و با هدف جلب توجه بین المللی برای حفظ این میراث ارزشمند از گزند شرایط اجتماعی حاکم بر این منطقه نوشته است.
کتاب «نسخه های خطی قرآن در موزه اسلامی حرم شریف اورشلیم» در 206 برگ گلاسه که در بردارنده تصاویر رنگی از اشیاء موزه ای از جمله قرآنهای خطی است  در سال 2001  در لبنان توسط انتشارات گارنت و یونسکو در قطع رحلی به چاپ رسیده است.

منبع: کتابخانه آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612