کد خبر:35182
پ
۵۷۸۸۵۷

اشعار مولانا آیینه خداشناسی

سفیر ایران در قزاقستان در مراسمی به مناسبت بزرگداشت سالروز  مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در دانشگاه ملی اوراسیا: علاقه مردم به اشعار مولانا بخاطر مالامال بودن از اندیشه‌های دینی، عرفانی، خودشناسی و خداشناسی است.

میراث مکتوب- علی‌اکبر جوکار، سفیر ایران در قزاقستان، مراسم شب شعری که به مناسبت بزرگداشت سالروز مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در دانشگاه ملی اوراسیا برگزار شد، مولانا را شاعر و عارفی خواند که شهرت وی از خاک ایران فراتر رفته و در دنیا شناخته شده و آثار او به زبان‌های متعدد ترجمه شده است.

وی تاکید کرد: اهمیت اشعار مولانا و علاقه مردم به خواندن و دانستن این اشعار نه تنها به دلیل زیبایی کلام مولانا بلکه نتیجه پرمغز بودن و مفاهیم اشعاری است که مالامال از اندیشه‌های دینی، عرفانی، خودشناسی و  آیینه خداشناسی هستند.

سفیر ایران فارسی‌آموزان را به عنوان سرمایه‌هایی که می‌توانند در حفظ و اشاعه این شعرها به زبان اصلی آن یعنی فارسی در قزاقستان کوشا باشند، معرفی کرد و افزود: لازم است دانشجویان زبان فارسی را به تداوم بر این امر تشویق کنیم.

در ادامه، میراث قوسوبایف، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه اوراسیا با اشاره به اهمیت مطالعه اشعار بزرگانی همچون مولانا و آبای (یکی از بزرگ‌ترین شاعران قزاقستان) گفت: زندگی کنونی جوانان از معنویات تهی شده و گنجاندن این برنامه‌ها در میان فعالیت‌های آموزشی دانشجویان بسیار مهم است. دانشگاه اوراسیا و رایزنی فرهنگی ایران همانند گذشته آماده برگزاری مراسم‌، نشست‌ها و برنامه‌های فرهنگی مشترک هستند.

در پایان مراسم، علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی و نماینده بنیاد سعدی در قزاقستان، مولانا را از شاعران نامی ایران دانست که محبوبیتش مرزها را درنوردیده و با نام رومی در سراسر جهان شناخته می‌شود.

وی تاکید کرد: اهمیت اشعار مولانا به دلیل بیان اندیشه‌های عرفانی، اخلاقی و تعلیمی است که به آیات قرآن، اشعار فارسی و عربی و امثال و حکم مزین شده و بر اثربخشی آن افزوده است.

نماینده بنیاد سعدی در قزاقستان با تأکید بر توان و اراده رایزنی فرهنگی بر تداوم و گسترش دوره‌های آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی گفت: همچنین برگزاری دوره آموزشی زبان فارسی برای اساتید دانشگاه و برگزاری هر نوع برنامه فرهنگی، علمی و ادبی در دانشگاه با همت و مشارکت فعالانه مقامات دانشگاه و دانشجویان مورد تاکید ماست.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612