کد خبر:35151
پ
۵۶۵۴۷-۲

برگزاری همایش «غالب دهلوی؛ پاسدار زبان فارسی»

همایش بین‌المللی یک‌روزۀ «غالب دهلوی؛ پاسدار زبان فارسی» به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی با همکاری بخش فرهنگی سفارت هند، ۲۳ مهرماه، برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- محمدرضا نصیری (مدیر گروه دانشنامۀ زبان و ادب فارسی شبه‌قارۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی) گفت: همایش بین‌المللی غالب دهلوی در ادامۀ مجموعه نشست‌هایی که پیش از شیوع کرونا به منظور پاسداشت خدمات فرهنگی و ادبی شعرا و ادبا در شبه‌قاره فعالیت کرده‌اند، با همکاری بخش فرهنگی سفارت هند برگزار می‌شود.

او افزود: غالب دهلوی پس از بیدل دهلوی بزرگترین شاعر فارسی‌زبان شبه‌قاره به شمار می‌رود. او نه‌تنها به زبان فارسی بلکه آثار متعددی به زبان اردو در نظم و نثر خلق کرده است.

نصیری ادامه داد: هدف از برپایی این همایش یک روزه معرفی هرچه بیشتر غالب دهلوی و خدماتی است که به زبان فارسی و اردو انجام داده است. همچنین در این همایش از دو کتاب «مهر نیمروز»، تصیحح کریم نجفی برزگر و کتاب «غالب دهلوی» تألیف مهدی فیروزیان رونمایی خواهد شد.

این همایش با سخنرانی غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، آغاز به کار می‌کند و در این مراسم رودرا گوروا شریست، سفیر کشور هند؛ فتح‌الله مجتبائی، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و هندشناس؛ سلیم مظهر، رئیس فرهنگستان زبان اردو پاکستان؛ آزرمیدخت صفوی، مدیر پیشین بخش فارسی دانشگاه علیگر؛ چندر شیکهر، مدیر بخش فارسی دانشگاه دهلی؛ مهرافشان، استاد زبان اردو دانشگاه ویرجینیا؛ توفیق سبحانی، استاد دانشگاه پیام نور؛ محمد سرورمولایی، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ احمد محفوظ، رئیس بخش اردو جامعۀ اسلامی دهلی؛ علیرضا قزوه، رئیس دفتر شعر و موسیقی و سرود صدا و سیما؛ کریم نجفی برزگر، دبیرکل شبکۀ دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام؛ محمدرضا نصیری، مدیر گروه شبه‌قاره و بلرام شکلا، رئیس مرکز فرهنگی سفارت هند سخنرانی خواهند کرد.

میرزا اسدالله بیگ خان، مشهور به میرزا غالب یا غالِب دِهلَوی از شاعران و نویسندگان پارسی‌گو و اردونویس سدۀ سیزدهم هجری در شبه‌قاره هند بود. نیاکان غالب از مرزبان‌زادگان و کشاورزان سمرقند و ترک‌زبان بوده‌اند که بعداً به هندوستان آمدند. غالب در چامه سرودن پیرو سبک هندی و مکتب وقوع بود.

او در نوشته‌های خود از واژه‌های فارسی سره و همچنین واژه‌های دساتیری نیز استفاده کرده است. ادب و فلسفه و عرفان موضوعات بیشتر نوشته‌های غالب را تشکیل می‌دهند. او به دو زبان فارسی و اردو آثار متعددی به نظم و نثر از خود به یادگار گذاشته است و به واسطۀ آثار متعددی که او به زبان فارسی در شبه‌قاره خلق کرده است از او به عنوان پاسدار زبان فارسی در شبه‌قاره یاد می‌شود.

غالب در سرودن انواع سخن در قالب‌های گوناگون طبع آزموده است. آثار او در نظم و نثر فارسی عبارتند از: کلیّات نظم فارسی به نام «گل رعنا»، «میخانۀ آرزو» و «سرانجام»، «اشعار منتخب فارسی» و «اردو»، «پنج آهنگ» (دربارۀ زبان و خطّ و نگارش ادب فارسی به نثر).

همایش بین‌المللی یک روزۀ «غالب دهلوی؛ پاسدار زبان فارسی» به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی با همکاری بخش فرهنگی سفارت هند، یکشنبه، ۲۳ مهرماه ۱۴۰۲، از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدظهر در تالار دکتر شهیدی فرهنگستان برگزار می‌شود.

غالب دهلوی

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612