کد خبر:36582
پ
IMG_20231202_162706_766-2

استاد شفیعی کدکنی و سی‌سالگی میراث مکتوب

سعادتی دست داد تا در بوستان کتاب دکتر میرمجلسی به زیارت استاد شفیعی‌کدکنی نائل شوم.

میراث مکتوب- سعادتی دست داد تا در بوستان کتاب دکتر میرمجلسی به زیارت استاد شفیعی‌کدکنی نائل شوم. دکتر ایرج پارسی‌نژاد (زادۀ ۱۳۱۷) استاد بازنشسته ادبیات فارسی و استاد دانشگاه‌های ژاپن و امریکا و دکتر علی خواجه‌دهی (زادۀ ۱۳۲۶)، پزشک اطفال در شهر میانه، از شیفتگان کتاب و آشنا به زبان عربی و آلمانی و از دوستان زنده‌یاد ایرج افشار هم حضور داشتند. دکتر میرمجلسی که از خواص اهل فرهنگ و طبابت در زمانۀ ماست، گنجینه‌ای بالغ بر ۳۰ هزار جلد کتاب و نشریات معتبر گذشته و حال، فراهم آورده و خود نیز گاه چنان از هر کتاب و مجله سخن می‌گوید که گویا متخصص آن موضوع است. دکتر میرمجلسی که تمام انتشارات میراث مکتوب، اعم از کتاب و نشریات را دارد، آنها را به استاد شفیعی نشان داد و بنده هم به استاد این شعر معروف عربی را عرض کردم: “ان آثارنا تدل علینا …” شاعر می‌گوید: این آثار دلالت بر ما دارد و پس از ما قدر آن آثار را خواهند دانست.
سپس دکتر میرمجلسی کتاب “قلندریه در تاریخ” نوشته استاد شفیعی را آوردند. یادم هست سال‌ها پیش وقتی استاد این کتاب را تألیف می‌کردند، در مقدمۀ این اثر، بابت تصویر نسخه‌ای که برای ایشان از مصر گرفته بودیم تشکر کرده و از بنده از سر لطف و محبت، به عنوان ایرانی “ایران‌دوست” یاد کرده‌اند. روزی در اتاق جناب عنایت‌الله مجیدی در کتابخانۀ مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، این جمله را به بنده نشان دادند و مرا غرق در شرمساری فرمودند و افزودند: این عنوان را برای امثال تقی‌زاده و دهخدا و ریچارد فرای گفته‌اند.
هنگام خداحافظی در بوستان کتاب میرکدۀ میرمجلسی، به ایشان عرض کردم امسال اگر عمری باشد، قصد برپایی جشن سی‌سالگی میراث مکتوب را داریم. فرمودند حتما شرکت می‌کنم. در حال سخن گفتن بودند که گوشی همراهم را دادم به جناب مهندس صنعتکار و ایشان لطف کرده و فرمایش کوتاه استاد شفیعی را ضبط کرد و فیلم کوتاهی که به یادگار برای میراث مکتوب، چون برگ زرین افتخار باقی خواهد ماند، گرفتند.
دیر زیاد این دانشی‌مردان فرهنگ ایران که وجودشان مایۀ امید و مباهات جامعۀ فرهنگی و ادبی کشور است.
اکبر ایرانی
مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب
اکبر ایرانی ـ محمدرضا شفیعی کدکنی اکبر ایرانی ـ محمدرضا شفیعی کدکنی اکبر ایرانی ـ محمدرضا شفیعی کدکنی اکبر ایرانی ـ محمدرضا شفیعی کدکنی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612