کد خبر:3957
پ
kashmiri-m

احوالات محمدحسین کشمیری

محمدحسین کشمیری از تواناترین نستعلیق‌‏نویسان شبه‏‌قاره‌ هند است که بنابر رواج چند‌صدساله‌ زبان فارسی در هندوستان، تمامی آثارش به زبان‌‏های فارسی و سپس ترکی و عربی است

میراث مکتوب – محمدحسین کشمیری از تواناترین نستعلیق‌‏نویسان شبه‏‌قاره‌ هند است که بنابر رواج چند‌صدساله‌ زبان فارسی در هندوستان، تمامی آثارش به زبان‌‏های فارسی و سپس ترکی و عربی است؛ وی از فرط اشتیاق به فرهنگ و هنر ایرانی و تأثیر این فرهنگ در هندوستان، هیچ اثری را به زبان مادری خویش کتابت نکرده است؛ خوشنویسانی این‏گونه‏ در هندوستان کم نیستند.
در میان کتیبه‏‌ها و نسخه‏‌های خطی هندوستان، دسته‏ای به لهجه‌ هندی و بی‏توجه به وضعیت آن خط در ایران نوشته شده است و دسته‏ای دیگر به قصد رقابت و رسیدن به سلیقه و الگوهای مورد پسند ایرانی، ساخته و پرداخته شده است. همین نکته در شعر سخنوران هندوستان نیز به‌خوبی دیده می‏شود. شاعرانی مانند حسن سجزی دهلوی (ف. ۷۳۸ ه‍. ق.) و بیدل دهلوی (ف. ۱۱۳۳ه‍. ق)، حتی بیتی به زبان مادری‌شان نسروده‏اند و شعر پارسی را تاج ‌سر سخنوری دانسته‏اند.
محمدحسین از ‏گروهی است که کوشیده تا عیار هنرش را به استادان طراز اول ایرانی هم‌چون میرعلی کاتب هروی (ف. ۹۵۱ ه‍. ق.) برساند و به‌راستی از این میدان پیروز و سربلند بیرون آمده است. وی را می‏توان بهترین پیرو میرعلی در شبه‌‏قاره به‌شمار‌آورد و گواه این نکته، آثار ممتازش در مرقّع جهانگیری (گلشن) است. در این کتاب کوشش شده تا با پژو‌هش‌هایی عمیق‌تر در احوال این هنرمند همراه با مروری بر آثارش، به دقیق‏ترین شناخت از این هنرمند دست یافت؛ هنرمندی که هنرش در جغرافیای زبان پارسی جلوه‏ای زیبا و یگانه دارد.
وی از اکبرشاه لقب «زرّین‏قلم» گرفت و‌ گاه در آثار خود از عنوان «اکبرشاهی» بهره جسته است. پس از آن در آثاری که در دوره‌ی جهانگیرپادشاه (۱۰۳۷ـ۱۰۱۴ ه‍.ق.) کتابت کرد نیز از لقب «جهانگیری» و «جهانگیرشاهی» بهره‏مند گشت و بسیار مورد توجه این دو پادشاه بود.
گفتنی است که پس از میرعماد (ف ۱۰۲۴ ه‍. ق)، شاگردان و پیروان وی، کمال این خط را در آثار وی جست‌وجو کردند و کمتر به تغییر و تصرّف در این خط اندیشیدند.
این کتاب در ۴۰ صفحه (مصور – رنگی) در قطع وزیری به بهای ۱۰۰۰۰۰ ریال به تازگی از سوی نشر پیکره منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612