کد خبر:9970
پ
khialinegari

آشنایی با خیالی‌ نگاری

در فرهنگ غنی و هنرهای سنتی ایران خیالی نگاری بخشی از تاریخ ملی و هویت این سرزمین را به خود اختصاص داده است.

میراث مکتوب – در فرهنگ غنی و هنرهای سنتی ایران خیالی نگاری بخشی از تاریخ ملی و هویت این سرزمین را به خود اختصاص داده است. این واژه و تقسیمات ساختاری آن، اگرچه بیشتر از دوران قاجار در فرهنگ و زبان هنر ما ظهور گسترده یافته و هم زمان با جنبش مشروطه خواهی در ایران معنایی متفاوت با دیگر رویکردهای هنری رایج در جامعه به خود گرفته است اما مبادی و مفاهیم اولیۀ آن ریشه در تاریخ تمدن، اعتقادات دینی، باورهای مذهبی، اساطیر و افسانه های محلی داشته است و به تعبیری با ادبیات این خاک پیوندی ناگسستنی دارد.

 

خیالی‌نگاری هنری است که از یک سو ریشه در اعتقادات و باورهای دینی- مذهبی دارد و از دیگر سو راه به اساطیر و افسانه‌های کهن ملی-میهنی می‌برد. هنرمند در این عرصه، حاصل ذهن و خلاقیت ایرانی و تجسم عینی و حضوری باورهای دینی، بالاخص شیعی، را در ساحتی ماورایی در برابر هنردوستان به تماشا می‌گذارد و تفاوت ساختاری با دیگر شیوه هایی چون نقاشی، نگارگری، تصویرسازی و حتی شعر، داستان یا موسیقی ندارد.

در این کتاب اسلوب این هنر بدیع معرفی و نمونه‌هایی از آن که با شیوه‌هایی چون نقاشی، نگارگری و تصویرسازی تفاوت ساختاری و ماهوی دارد، عرضه می‌شود.

فهرست عناوین کتاب به شرح زیر است:

سخنی با خوانندگان
فصل اول: آشنایی با تخیل و نسبت آن با خیالی‌نگاری
فصل دوم: عناصر بصری در خیالی‌نگاری
فصل سوم: آشنایی با شیوه‌های خیالی‌نگاری و هنرمندان آن
سخن پایانی
منابع

هوشیار، مهران، افتخاری راد، فاطمه،آشنایی با خیالی‌ نگاری، تهران، سمت، 315 صفحه، قطع: وزیری، بها: 155000ريال، 1395.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612