کد خبر:4270
پ
shabestar-m

انتشار مثنوی شمع و پروانه نیازی شبستری

چاپ نخست مثنوی شمع و پروانه به کوشش خلیل قربانی از سوی نشر نباتی راهی بازار نشر شد

میراث مکتوب – چاپ نخست مثنوی شمع و پروانه به کوشش خلیل قربانی از سوی نشر نباتی راهی بازار نشر شد.

شیخ عبدالله نیازی شبستری که در برخی منابع از نوادگان شیخ محمود شبستری، صاحب گلشن راز به شمار آمده، از شاعران و فضلای قرن دهم هجری بوده و در اکثر علوم زمان خویش، به ویژه علوم ریاضی متبحر داشته است. وی مدتی از عمر خود را در ماوراء‌النهر و مرکز علمی ـ ادبی آن، سمرقند گذرانده و در سال ۹۲۶ ق به آسیای صغیر مهاجرت نمود و در استانبول مورد استقبال و اعزاز و تکریم سلطان سلیم و سلطان سلیمان قانونی قرار گرفت.

وی در همان سال مثنوی شمع و پروانه را که از بهترین و روان‌ ترین منظومه‌های عرفانی در نوع خود می‌باشد، در ۸۱۲ بیت سروده است.

کتاب حاضر به عنوان اولین گام در جهت معرفی نیازی شبستری و احوال و آثار او در ایران است که در سه بخش تهیه و تنظیم شده است:

در بخش اول زندگی و آثار شیخ عبدالله نیازی شبستری، به طور اجمالی معرفی گردیده و سعی شده است اطلاعات و اشعار و ابیات پراکنده‌ای که در منابع مختلف ضبط شده، ارائه شود.

در بخش دوم به معرفی و بررسی کوتاه اثر شاخص نیازی، یعنی مثنوی شمع و پروانه پرداخته شده است.

در بخش سوم متن کامل مثنوی شمع و پروانه که از روی نسخه منحصر به فرد کتابخانه سلیمانیه استانبول تنظیم شده، با رسم‌الخط امروزی همراه با توضیحات مختصر به چاپ رسیده است.
نیازی شبستری و

چاپ نخست مثنوی شمع و پروانه به کوشش خلیل قربانی از سوی نشر نباتی در ۱۸۰ صفحه منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612