کد خبر:4348
پ
sabzevari-m

شرح آرا و احوال ملاهادی سبزواری در کتاب «سبزواری پژوهی»

مجموعه مقالات معرفی آرا، احوال و آثار ملاهادی سبزواری در کتابی با عنوان سبزواری پژوهی به کوشش انسیه برخواه منتشر شد

میراث مکتوب – مجموعه مقالات معرفی آرا، احوال و آثار ملاهادی سبزواری در کتابی با عنوان سبزواری پژوهی به کوشش انسیه برخواه منتشر شد.

مجموعه مقالات سبزواری پژوهی حاصل کار گروهی از محققان و اساتید فلسفه است. این اثر تحقیقات و پژوهش‌هایی درباره زندگی حکیم سبزواری از ولادت تا رحلت و نیز معرفی آثار به جای مانده از او، از نظم، نثر، علوم عقلی و نقلی را شامل می‌شود و بررسی شخصیت علمی سبزواری در زمینه منطق، فلسفه و کلام، را در بر می‌گیرد. همچنین تحقیقاتی در زمینه اندیشه‌های عارفی او و پژوهش‌های درباره مقام ادبی، اشعار، غزل‌ها و نیز نقد بدیع و تازه بر سبزواری را ارایه می‌دهد.

کتاب سبزواری پژوهی در چهار بخش با عنوان‌های «شرح حال و آثار»، «منطق»، «عرفان و ادبیات» و «فلسفه و کلام» تدوین شده است.

بخش نخست با عنوان «شرح حال و آثار» اختصاص به شرح حال و آثار حکیم سبزواری، کتاب‌شناسی سبزواری، اسماء‌الله و حاج ملاهادی سبزواری و نوشته‌هایی درباره ملاهادی سبزواری دارد. این مقالات به ترتیب توسط فاطمه فنا، ملیحه احسانی ‌نیک، نجفقلی حبیبی، علی صداریی ‌خویی نوشته شده است.

بخش دوم کتاب با عنوان «منطق» به مقاله «فرهنگ اصلاحات منطقی حاج ملاهادی سبزواری» اختصاص یافته است. این مقاله توسط علی اوجبی و مقاله «نقیض قضیه موجهه در نظر حکیم سبزواری» به قم احسان کرمانشاهی در این کتاب گنجانده شده است.

بخش سوم کتاب «عرفان و ادبیات» نام گرفته است و در‌ آن هفت مقاله با عنوان‌های «حافظ شیرین گفتار و حکیم صاحب اسرار»، «اسرار نماز از دیدگاه حاج ملاهادی سبزواری»، «داد و ستد حکیم سبزواری با مرده ریگ‌روائی گرایش‌های غالی»، «حکایت نی به روایت سبزواری»، «اسرار و اصحاب خانقاه تاملی در روابط حاج ملاهادی سبزواری با مشایخ طریقت در عصر خویش»، «الراح القراح؛ تحریری نوین از الایضاح خطیب قزوینی»، ‌«مواجهه حکیم سبزواری با مولانا و مثنوی وی»، «اسرار زبان اسرار، بازخوانی سبزواری از تامل نی با نظر به هفت لطیفه انسانی» آمده است.

منوچهر اکبری، نادر بهمنش، جویا جهانبخش، مرتضی شجاری، شهرام صحرایی،‌ علی علیمحمدی، طاهره غلامی ‌شیری، مهناز قانعی نویسندگان بخش سوم مقالات کتاب سبزواری پژوهی اند.

بخش چهارم نیز با عنوان «فلسفه و کلام» شامل مقالاتی همچون «تحلیلی از چیستی و هستی «ماهیت» از دیدگاه سبزواری»، «وجود ذهنی نزد سبزواری»، «رویکرد دیگری بر برهان صدیقین محقق سبزواری و نقد و بررسی اشکالات آن»، «نقدها فیلسوف نو نهره بر متاله سبزواری»، «علم و اجب تعالی از دیدگاه حاجی سبزواری»، «اسرار سبزواری در نگاه اقبال لاهوری»، «مروری تحلیلی بر دیدگاه حکیم سبزواری در باب حیثیات فلسفی»، «نقد ملاهادی سبزواری بر دیدگاه شیخ کلینی در مساله اراده الهی»، «عمومیت قدرت الهی از نگاه حکیم متاله حاج ملاهادی سبزواری»، «بررسی و تحلیلی اجمالی نقد‌هایی از حکیم سبزواری بر صدر المتالهین شیرازی عالم و عوام از دیدگاه حکیم سبزواری»، «تناسخ از منظر حکیم سبزواری»، و «مساله خلود در عذاب» می‌شود.

مقالات این بخش توسط مسعود امید، سیدعبدالله انوار، مرتضی پویان، اکبر ثبوت، ‌هاجر زارع، محمدحسین ساکت، محمد سعیدی‌مهر، حمید عطایی‌نظری، اکبر فایدئی، فاطمه فنا، ‌طیبه کرمی، مهدی کمپانی زارع و انسیه برخواه نوشته شده است.

حاج ملاهادی سبزواری از فیلسوفان شارح و مفسر حکمت متعالیه ملاصدراست. وی از جمله حکمایی ست که درجاتی را در حکمت نظر و عملی پیمود و در شهود و عرفان به مراحل عالی دست یافته و بر اثر عبادات و ریاضیات منبعث از معرفت، دیدی شهودی و عرفانی داشته است. او در مقام جذبه شوق و احوال سیر و سلوکش به شعر پناه برده و از نظر آثار منظوم شهرت خاصی یافته و در وادی شعر و غزل نیز هنر نمایی کرده است.

سبزواری برای پاسخ به احساس عارفانه‌اش غزل سروده و اشعارش نشانه استغراق او در مباحث حکمت و عرفان است.

اشعار عرفانی او بسیار نغز و پر محتواست و دقیق‌ترین نکات حکمت و عرفان را به ساه‌ترین و رسا‌ترین زبان بیان داشته است.
بیشترین و بهترین آثار او از نظر کیفی و کمی در حکمت، فلسفه و منطق است و در تشریح، تفضیل، تجزیه و تحلیل انظار و افکار ملاصدار ممتاز و شاخص بوده است.

حکیم حاج ملاهادی سبزواری در بیست و هشتم ذی‌حجه ۱۲۸۹ق. در سن قریب به هفتادوهشت سالگی از دنیا رفت.

کتاب سبزواری پژوهی در قطع رقعی و ۶۱۱ صفحه با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۲۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات خانه کتاب منتشر شد.

………………………………………………….

نظر کاربر: ابوطالب هروی
چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ – ۱۶:۰۷

خبر خوشحال کننده ای بود. با تشکر از میراث مکتوب و نویسندگان اثر و ناشر آن.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612