کد خبر:32159
پ
X26041402-1024×576

رونمایی از کتاب «سیری در گلشن راز شیخ محمود شبستری»

مراسم رونمایی از کتاب «سیری در گلشن راز شیخ محمود شبستری» نوشتۀ بهجت فقیه، در سالن همایش‌های بنیاد پژوهشی شهریار برگزار شد.

میراث مکتوب- سه‌شنبه، بیستم تیرماه ۱۴۰۲، مراسم رونمایی از کتاب «سیری در گلشن راز شیخ محمود شبستری» نوشتۀ بهجت فقیه، در سالن همایش‌های بنیاد پژوهشی شهریار برگزار شد.

بهجت فقیه با بیان اینکه هدف عرفان، قرب به حق‌تعالی و کشف راز هستی است، گفت یک فرد باید حس عرفان‌پژوهی و علاقه‌ برای کشف این مکتب را داشته باشد تا قدم در این عرصه نهد.

وی افزود: معرفت‌جویی انسان موجب شده تا این مسئله از زوایای مختلف نگریسته شود و از منظرهای متفاوت بررسی شود و همین امر، دقّت‌نظر در مطالعۀ عمیق آثار ارزشمند عرفانی به‌ویژه گلشن راز شیخ محمود شبستری را که موضوعاتی نظیر عدالت و مضامین اخلاقی را نیز در خود جای داده است، حائز اهمیت می‌کند.

حسین مهرنگ، اولین سخنران این مراسم با بیان توضیحاتی در مورد گلشن راز شبستری، گفت: که در این کتاب برای اولین‌بار مکتب عرفان خراسان در برابر مکتب عرفان آذربایجان قرار گرفته و تقابل و تفاهمی بین آن‌ها ایجاد شده است؛ به‌طور‌ی‌که پاسخ هر سؤال هم، به شکل منظوم و به‌صورت بیت به بیت بیان شده است.

مهرنگ، حسن علاقۀ فقیه را در پرداختن به این اثر مهم عرفانی و جمع‌بندی ابتکاری ایشان را در پایان مطالب هر بخش، نقطۀ قوّت این کتاب قلمداد کرد.

در ادامۀ این مراسم مهری شوقیان، با ستایش از فعالیت‌های پژوهشی بهجت فقیه که همواره به دنبال روشن کردن چراغ علم و ادب و عشق و معرفت در ذهن و دل مشتاقان این عرصه بوده‌اند، انتشار تازه‌ترین اثر ایشان را اتفاقی خوب قلمداد کرد و با اشاره به اینکه این کتاب بهره و نتیجۀ تدریس ایشان در انجمن‌ها و محافل ادبی است، اظهار امیدواری کرد که در دسترس قرار گرفتن آن، راهگشایی برای علاقه‌مندان این حوزه باشد.

در ادامۀ این مراسم، رعنا آقاجانی و فریدا تقی‌زاده نیز به ایراد سخن پرداختند و در پایان از کتاب «سیری در گلشن راز» رونمایی شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612