کد خبر:19311
پ
فاقد تصویر شاخص

شهرهای شیعه‌نشین ایران در قرن ششم بر اساس کتاب النقض عبدالجلیل قزوینی رازی

کتاب النقض اثری است در تبیین و اثبات عقاید امامیه نوشتة عبدالجلیل قزوینی رازی که در حدود سال 560 ق تألیف شده است. یکی از جنبه‌های مهم اهمیت نقض، اطلاعاتی است که قزوینی از وقایع تاریخی و وضعیت شیعیان روزگار خود به دست می‌دهد.

کتاب النقض اثری است در تبیین و اثبات عقاید امامیه نوشتة عبدالجلیل قزوینی رازی که در حدود سال 560 ق تألیف شده است. یکی از جنبه‌های مهم اهمیت نقض، اطلاعاتی است که قزوینی از وقایع تاریخی و وضعیت شیعیان روزگار خود به دست می‌دهد.

شرح موضوع:
کتاب النقض اثری است در تبیین و اثبات عقاید امامیه نوشتة عبدالجلیل قزوینی رازی که در حدود سال 560 ق تألیف شده است. یکی از جنبه‌های مهم اهمیت نقض، اطلاعاتی است که قزوینی از وقایع تاریخی و وضعیت شیعیان روزگار خود به دست می‌دهد. این اطلاعات از حیث تاریخ شیعیان و به ویژه تحلیل جامعه‌شناختی شیعیان ایرانی در خور توجه بسیار است. برای نمونه‌هایی از اطلاعات شایان توجه نقض می‌توان به ذکر نام دانشمندان و بزرگان شیعی ایران، شعرای فارسی‌گوی امامیه، شهرهای شیعه‌نشین و مدارس امامیه در مناطق مختلف ایران اشاره کرد.

روش کلی پژوهش:
برای این طرح پژوهشی، کتاب النقض به دقت قرائت می شود و همة مواردی که مؤلف در آنها به شهرهای شیعه‌نشین ایران و دانشمندان شیعی ایرانی اشاره کرده استخراج خواهد شد. پس از پایان کار، شهرها به ترتیب جغرافیایی مرتب خواهد شد و بر اساس آن وضعیت شیعیان ایرانی قرن ششم در مناطق گوناگون و پراکندگی جمعیتی آنان تحلیل می‌شود.

اهمّ منابع:
– نقض (بعض مثالب النواصب فی نقض بعض فضائح الروافض)، عبدالجلیل قزوینی رازی، به کوشش میر جلال‌الدین محدث، تهران، 1358 ش؛

نظرات کاربران: 4 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 3، غیر قابل انتشار: 0)

مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
ای کاش این کتاب جذاب و پرمحتوا پس از دهها سال بار دیگر تجدید چاپ می شد و در اختیار علاقمندان قرار می گرفت!

………………………………………………….

نظر كاربر: ز. تمسکی
17 شهريور 1392
با سلام و عرض ادب آیا امکان دارد بدانیم نتیجه این پژوهش در جایی منتشر شده و یا خیز و ایا به گونه ای قابل دسترس هست؟ با سپاس دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران دانشگاه شهید بهشتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612