کد خبر:19317
پ
فاقد تصویر شاخص

نقد و بررسی تفاسیر حاج ملا هادی سبزواری بر اساس مفاهیم مابعد مولوی

شرح موضوع و روش کلی پژوهش:
حاج ملاهادی سبزواری، فیلسوف مشهور قرن سیزدهم، شرحی بر مثنوی معنوی نوشته است. اهمیت این شرح در آن است که تفسیر یک فیلسوف شیعی متأخر و صدرایی مشرب را از مثنوی مولوی در اختیار می گذارد. یکی از ویژگی های مهم این شرح، تفاسیری است که سبزواری بر اساس برخی مفاهیم فلسفی و عرفانی که پس از عصر زندگانی مولوی رونق و رواج یافته، از مثنوی به دست می دهد.

میراث مکتوب- شرح موضوع و روش کلی پژوهش:
حاج ملاهادی سبزواری، فیلسوف مشهور قرن سیزدهم، شرحی بر مثنوی معنوی نوشته است. اهمیت این شرح در آن است که تفسیر یک فیلسوف شیعی متأخر و صدرایی مشرب را از مثنوی مولوی در اختیار می گذارد. یکی از ویژگی های مهم این شرح، تفاسیری است که سبزواری بر اساس برخی مفاهیم فلسفی و عرفانی که پس از عصر زندگانی مولوی رونق و رواج یافته، از مثنوی به دست می دهد. طرح حاضر در نظر دارد تا این دست از تفاسیر سبزواری را از شرح وی استخراج کند، و با ریشه یابی مفاهیمی که وی بر اساس آنها به شرح ابیات مثنوی دست زده، تفسیرهای وی را که از نظر زمانی و اندیشگی نمی تواند با عقیده و پندار سراینده هماهنگ باشد، نقد، بررسی و تحلیل کند.

اهمّ منابع:
– سبزواری، حاج ملاهادی، شرح مثنوی، به کوشش مصطفی بروجردی، تهران، 1384 ش.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612