کد خبر:27113
پ
Hafez-Selefon-2

چاپ دوم «دیوان حافظ (کهن‌ترین نسخۀ شناخته شدۀ کامل)»

چاپ دوم دیوان حافظ (کهن‌ترین نسخۀ شناخته شدۀ کامل – کتابت ۸۰۱ ق) از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد. 

میراث مکتوب- چاپ دوم دیوان حافظ (کهن‌ترین نسخۀ شناخته شدۀ کامل – کتابت ۸۰۱ ق) از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

این دستنویس کهن‌ترین نسخۀ شناخته شده و کامل از دیوان حافظ است و به شماره ۵۱۴۹ در کتابخانه نورعثمانیه (استانبول) نگهداری می‌شود و شامل ۴۳۵ غزل، ۱ ترجیع بند (بندی از آن)، ۲۶ قطعه، ۴ مثنوی و ۱۱ رباعی است.

دیوان حافظ (کهن‌ترین نسخۀ شناخته شدۀ کامل)

بنا به گزارش ترقیمه، کتابت اشعار حافظ را محمد بن عبدالله بن محمد ابوبکر بن کریمشاه ملقب به غیاث ابرقوهی در روز چهارشنبه بیستم جمادی الاول سال ۸۰۱ ق به اتمام رسانده است. خط ابرقوهی از مشق‌های نخستین نستعلیق‌نویسی پس از سده ۸ ق است و جریانی را می‌آزماید که در آن تعلیق به نستعلیق جای می‌پردازد و در مسیر همین تجربه است که هنوز نستعلیق غیاث ابرقوهی از کرشمه‌ها و غمزه‌های تعلیق نیز برخوردار است.

مهم‌ترین امتیاز این دستنویس، وجود دیباچۀ محمد گلندام (جامع دیوان حافظ) در آن است و تاکنون قدیم‌ترین نسخه از این دیباچه است که شناخته شده. غزلیات در نسخه نورعثمانیه به ترتیب الفبای قوافی تنظیم یافته و از این نکته معلوم می‌شود که از همان ازمنۀ قریب به دوره حافظ غزلیات او بر اساس قوافی سامان یافته بوده است. مقایسه و مقابله نسخه نورعثمانیه با دیگر نسخه‌های کهن حافظ، تفاوت‌هایی را در ضبط و قرائت برخی از کلمات نشان می‌دهد و تشابهاتی را نیز مشخص می‌نماید.

دستنویس شماره ۵۱۴۹ نورعثمانیه مجموعه‌ای است شامل اشعار شش شاعر که اشعار حافظ نخستین جزو از مجموعه است و برگ‌های ۱ تا ۴۱ آن را به خود اختصاص داده است.

این اثر به کوشش و با مقدمه بهروز ایمانی معرفی و شناسایی شده و در پایان آن نیز تصاویری از منابع کهن اشعار حافظ گرد آمده است.

چاپ دوم دیوان حافظ (کهن‌ترین نسخۀ شناخته شدۀ کامل – کتابت ۸۰۱ ق)، با دیباچۀ محمد گلندام (جامع دیوان حافظ)، به کوشش بهروز ایمانی، در ۱۶۰ صفحه، در قطع رحلی و با کاغذ تحریری، به بهای ۴۰۰ هزار تومان منتشر شده است.

علاقهمندان می‌توانند برای تهیه این اثر و دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۴۹۰۶۱۲ داخلی ۱۰۵ با واحد فروش مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب تماس حاصل نمایند.

دیوان حافظ (کهن‌ترین نسخۀ شناخته شدۀ کامل) دیوان حافظ (کهن‌ترین نسخۀ شناخته شدۀ کامل)

تصاویر نخستین و آخرین اشعار نسخه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612