کد خبر:4906
پ
100 Manzoomeh-Newst-One-C

یکصد منظومه‌ عاشقانه‌ ادب فارسی

مجموعه‌ سترگ یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ ادب فارسی به‌ همت دکتر حسن ذوالفقاری از سوی نشر چشمه راهی بازار نشر شده است

میراث مکتوب – مجموعه‌ سترگ یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ ادب فارسی به‌ همت دکتر حسن ذوالفقاری از سوی نشر چشمه راهی بازار نشر شده است.

این مجموعه خلاصه‌ای است از خلاصه‌ای از یکصد منظومه‌ عاشقانه فارسی از زمان عنصری تا امروز آمده و همراه با تحلیل ارایه شده است.

در کتاب این کتاب یکصد منظومه عاشقانه از زمان عنصری تا روزگار ما معرفی شده‌است. بخشی از این منظومه‌ ها مثل «وامق و عذرا» ، «لیلی و مجنون» و … تاکنون در کتاب‌های دیگر چاپ شده‌اند و برخی همچون «ذره و خورشید» هنوز در هیچ کتابی به چاپ نرسیده‌اند.

دکتر ذوالفقاری در مقدمه کتاب می گوید: «در هر بخش خلاصه‌ای از منظومه‌ها آورده شده که داستان را تحلیل کرده‌ام و نظیر‌ه‌های هر منظومه هم ذکر شده‌است. مثلاً منظومه لیلی و مجنون بعد از آن‌که نظامی آن را نوشت، ۷۰ نظیره دارد.این کتاب حدود ۱۵۰۰ صفحه است و من چندین سال وقتم را صرف نوشتن آن کرده‌ام.»

در این اثر بیش از ۷۰درصد از منظومه‌ها برای نخستین‌بار است که معرفی می‌شوند و فقط ۳۰‌درصد از این آثارند که تصحیح و در زبان فارسی منتشر شده‌اند؛ بنابراین در این اثر ضمن معرفی حجم زیادی از منظومه‌های عاشقانه، به شرح و تحلیل و بررسی آن منظومه‌ها نیز پرداخته می‌شود و ویژگی‌های سبکی هر کدام از آن‌ها تبیین می‌شود.

ذوالفقاری درباره‌ ویژگی این مجموعه توضیح می دهد: «این منظومه‌ها از عنصری، شاعر قرن چهارم، آغاز می‌شود و به منظومه‌های عاشقانه در قرن چهاردهم هجری می‌رسد و از آن ‌جایی که تعداد ابیات این منظومه‌ها بسیار زیاد است، من از ارائه همه ابیات آن‌ها در این اثر پژوهشی پرهیز کرده‌ام و با ارائه خلاصه‌ای از داستان منظومه‌ها، به شرح و تحلیل آن‌ها پرداخته‌ام.»

مجموعه‌ سترگ یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ ادب فارسی به‌ همت دکتر حسن ذوالفقاری در ۱۲۶۵ صفحه به بهای ۵۵۰۰۰۰ ریال از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612