کد خبر:34198
پ
n00347071-b

۱۳۱ کتاب درسی قدیمی بر روی وبگاه فرهنگستان زبان

به منظور تسهیل کار پژوهشگران و دسترسی آسان به منابع، مجموعه‌ای از ۱۳۱ عنوان کتاب درسی زبان و ادب فارسی بر روی وبگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی بارگذاری شد.

میراث مکتوب- به منظور تسهیل کار پژوهشگران و دسترسی آسان به منابع، مجموعه‌ای از ۱۳۱ عنوان کتاب درسی زبان و ادب فارسی که با عنوان «گنجینه کتاب‌های درسی زبان و ادبیات فارسی» گردآوری شده، بر روی وبگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی بارگذاری شد.

در طرح‌ پژوهشی «کتاب‌شناسی کتاب‌های درسی زبان و ادب فارسی مدارس از ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ شمسی» که فرناز صادقی، عضو هیئت علمی و پژوهشگر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی اجرای آن را برعهده داشته، کتاب‌های درسی زبان و ادبیات فارسی ۱۰۰ سال گذشته همه پایه‌های تحصیلی گردآوری شده و نسخه الکترونیک این آثار برای بهره‌برداری پژوهشگران و علاقه‌مندان بر روی وبگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دسترس قرارگرفته است.

فرناز صادقی بیش از هفت‌ سال صرف گردآوری این مجموعه کرده و این گنجینه شامل کتاب‌های درسیِ زبان و ادبیات فارسی همه مقاطع تحصیلی مدارس است. برخی از این کتاب‌ها را استادان و علاقه‌مندان به گروه آموزش زبان و ادبیات فارسیِ فرهنگستان اهدا کرده‌اند.

از چاپ برخی از این کتاب‌ها بیش از یک سده گذشته و قدیمی‌ترین کتاب‌های این مجموعه متعلق به دوره مکتبخانه است که از روی اسکن این کتاب‌ها (اهدایی حسن ذوالفقاری) چاپ شده است.

برخی از کتاب‌های این مجموعه چاپ سنگی هستند و برخی از کتاب‌ها نیز به قلم استادانی چون ناصرالدین زرین‌کلک،‌ نورالدین زرین‌کلک، محمد سلحشور، جواد شریفی صالحی، محمد احصایی، احمد میرخانی، حسین میرخانی و‌ احمد نجفی زنجانی کتابت شده‌اند.

انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آینده نزدیک پژوهش‌های فرناز صادقی را درباره کتاب‌های درسی در قالب کتابی مجزا منتشر خواهد کرد.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612