کد خبر:4105
پ
daneshkade-m

گزارش سومین جلسه نسخه‌شناسی

موضوع این جلسه بررسی علائم نگارشی در نسخه‌های خطی فارسی و عربی بود که توسط امیر منصوری، دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی ارائه شد

میراث مکتوب – موضوع این جلسه بررسی علائم نگارشی در نسخه‌های خطی فارسی و عربی بود که توسط امیر منصوری، دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی ارائه شد.
منصوری بررسی خود را با نسخه‌های کهن قرآن کریم آغاز کرد. وی نخست در باب قرآن کتابت شده به خط علی بن هلال (ابن بواب) مورخ ۳۹۱هـ ق نکاتی را ذکر نمود و سپس برخی از ویژگی‌های کتابتی این اثر را برشمرد. بررسی نسخ خطی بر اساس تاریخ کتابت آن‌ها ادامۀ مبحث منصوری بود. وی نخست تصاویری از نسخ خطی مکتوب در قرون پنجم تا دهم را نشان داد و سپس به ترتیب زمانی به بررسی انواع علائم نگارشی مانند سه نقطه، نقطه، ویرگول و …. در آن‌ها پرداخت.

مهمترین این نسخه‌ها عبارت بودند از: الابنیه عن حقایق الادویه کتابت اسدی توسی، هدایه المتعلمین فی الطب مورخ ۴۷۸هـ ق و احیاء علوم دین مورخ ۵۳۰هـ ق از کتابخانۀ مجلس و نیز التفهیم ابوریحان کتابت ۵۳۸هـ ق، نثر الدر منصور بن حسین آبی مورخ۵۶۵هـ ق، ذخیره خوارزمشاهی مورخ ۶۸۷ به شماره ۲۳۲۷ مجلس، التوسل الی الترسل مورخ ۶۶۶ هـ ق، عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات قزوینی مورخ ۶۷۸ هـ ق، شاهنامه فردوسی نسخه سن ژوزف، المعجم فی معاییر اشعار العجم مورخ۷۸۱هـ ق محفوظ در کتابخانۀ مجلس، تواریخ شیخ اویس از قطبی اهری از قرن هشتم، سفینۀ تبریز مورخ ۷۲۱هـ ق، روح الارواح مورخ ۸۵۶هـ ق مجلس شماره ۱۰۱۸۶، تاریخ نامۀ هرات شماره۹۶۵۱ کتابخانۀ مجلس از قرن نهم هجری و ….. در ادامه استادان و حاضران در جلسه به نقد و بررسی سخنان منصوری و ارائۀ دیدگاه های خود در این زمینه پرداختند و مقرر شد به منظور تحقیق دقیق تر در باب علایم نگارشی در نسخه های خطی، آثار فوق به علاوه چند نسخه دیگر نخست بر اساس جغرافیا و زمان کتابت دسته بندی گردد و آن گاه به صورت جزیی تری این بحث پیگیری شود.

جلسات تخصصی نسخه شناسی با همکاری قطب علمی و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد هر دو هفته یک بار در محل کتابخانۀ مرحوم دکتر غلامحسین یوسفی برگزار می شود.

جلسۀ آینده این نشست به بحث «نگارگری و شیوه‌های نگارگی در تمدن اسلامی ایرانی» خواهد پرداخت و فاطمه ماهوان، دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی که رسالۀ دکتری خود را در همین زمینه می‌گذراند سخنران جلسه خواهد بود. ضمناً یکی از بخش های جلسۀ نسخه‌شناسی خواندن بخش‌هایی از نسخه‌های خطی است که پژوهشگران در خواندن آن دچار مشکل‌اند بنابراین این دسته از دوستان می توانند به صورت حضوری یا از طریق ایمیل بخش‌های مورد نظر از آثار درست تصحیح خود را به دست‌اندرکاران این نشست برسانند تا در این جلسات که با حضور استادان و صاحب نظران این حوزه برگزار می‌شود مورد بازبینی قرار گیرد و نظرات پیشنهادی اعلام شود.

جلسۀ بعدی سلسله نشست‌های نسخه‌شناسی روز شنبه ۱۱ آبان سال جاری ساعت ۱۲:۳۰- ۱۴ برگزار خواهد شد.

پستهای الکترونیک ارتباطی با دست اندرکاران جلسه

salman_saket@yahoo.com

mojarrad_mojtaba@yahoo.com

amiremansoori@gmail.com

الابنیه قرن۵

هدایه المتعلمین مورخ ۴۷۸

احیاء علوم دین مورخ ۵۰۳ یا۵۳۰

احیاء علوم دین مورخ ۵۰۳ یا۵۳۰

التفهیم ابوریحان مورخ ۵۳۸ به شمارۀ ثبت۲۱۳۲

التفهیم ابوریحان مورخ۵۳۸

قرآن کتابت ۳۹۱ه ق از ابن بواب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612