کد خبر:6227
پ
فاقد تصویر شاخص

گزارش اجمالی از آیین گشایش مرکز کوشیارشناسی + عکس

آیین گشایش مرکز پژوهش کوشیار گیلانی با حضور استادان برجستۀ ایران، روز چهارشنبه 8 بهمن در سالن اجتماعات دکتر رحمدل پژوهشکده گیلانشناسی برگزار شد.

میراث مکتوب – آیین گشایش مرکز پژوهش کوشیار گیلانی با حضور استادان برجستۀ ایران، روز چهارشنبه 8 بهمن در سالن اجتماعات دکتر رحمدل پژوهشکده گیلانشناسی برگزار شد.


در این مراسم دکتر میرحسینی، معاون پژوهشی دانشگاه گیلان پس از خوشامدگویی به مهمانان به موقعیت خاص جغرافیایی گیلان اشاره و بر اهمیت پژوهش در حوزه دانشگاه و کاربست دستاوردهای علمی آن به تمامی لایه های جامعه تأکید کرد. سپس دکتر موسوی ریاست محترم پژوهشکده گیلانشناسی، پژوهشکده را معرفی و دستاورد های علمی و پژوهشی پژوهشکده از زمان تأسیس آن را برشمرد.


 


 



در ادامه دکتر محمد باقری، استاد بازنشسته تاریخ علم دانشگاه تهران، ریاست جلسه را بر عهده گرفت و پس از معرفی اجمالی کوشیار گیلانی، پژوهش و نشر آثار کوشیار را حائز اهمیت دانست. سپس مریم زمانی و سید هادی طباطبایی دو پژوهشگر تاریخ علم دربارۀ دو اثر مهم زیج جامع و مجمل الاصول کوشیار گیلانی صحبت کردند.


 



 



سپس دکتر اکبر ایرانی رئیس میراث مکتوب به سخنرانی درباره این دانشمند ایرانی و فرهیخته گیلانی پرداختند. متن سخنرانی مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب را اینجا بخوانید.


 


سپس دکتر علی اشرف صادقی، چهرۀ ماندگار زبان شناسی و رئیس گروه فرهنگ نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نظر زبان شناختی به ریشۀ نام کوشیار گیلانی اشاره کرد.



در ادامۀ این مراسم دکتر غلامحسین صدری افشار، فرهنگ نگار و پژوهشگر برجستۀ ایران نیز دربارۀ ضرورت مطالعۀ تاریخ سخن گفت و این امر را نه به دلیل تأکید، بر مفاخر بلکه ضرورت پژوهش در ریشه یابی شکوفایی علمی و افول آن برشمرد.



در پایان دکتر مریم السادات  فیاضی پژوهشگر و عضو هیأت علمی پژوهشکدۀ گیلان شناسی ضمن قدردانی از ریاست محترم دانشگاه به دلیل توجه ویژه به پژوهشکدۀ گیلان شناسی و حمایت های ایشان از این مرکز، از تلاش ها و پیگیری های دلسوزانه و مدبرانۀ دکتر میرحسینی که برای راه اندازی مرکز کوشیار شناسی از هیچ کوشش و حمایتی فروگذار نکردند تشکر نمودند و با یاد کردن از اندیشه شکل گیری این مرکز در سال 1381 از دکتر داود احمدی دستجردی و رئیس وقت دانشگاه گیلان (در آن زمان) و دکتر محمد باقری قدر دانی کرد.



در پایان مراسم از ساعت آفتابی که توسط دکتر محمد باقری طراحی شده بود رونمایی شد و این ساعت در محل پارکینگ پژوهشکده نصب نمود.


 


در حاشیۀ این مراسم نمایشگاه تصاویر دست نوشته های کوشیار گیلانی و مرکز کوشیار شناسی برپا شد.



در ادامه در نشستی با حضور رئیس پژوهشکده، زمینه برای امضای تفاهم نامه هایی جهت همکاری با فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مرکز پژوهشی میراث مکتوب فراهم شد و مهمانان ویژه مراسم از آرامگاه میرزا کوچک خان بازدید نمودند.


 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612