کد خبر:41291
پ
photo_2024-07-02_08-55-14-600×866-2

کتاب دیباچه‌نویسی بر مرقع منتشر شد

مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر کتاب دیباچه‌نویسی بر مرقع را منتشر کرد.

میراث مکتوب- این کتاب نوشته دیوید جی.راکسبرو است و حنیف رحیمی پردنجانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد، آن را ترجمه و انتشارات متن آن را منتشر کرده است.

کتاب حاضر تنها اثری است که به تحلیل تاریخی و محتوایی دیباچه‌های مرقع در اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی پرداخته و برگردان آن به زبان فارسی برای علاقه‌مندان و پژوهشگران تاریخ هنر ایران ضروری است. مؤلف کتاب، دیوید جی. راکسبرو، استاد تاریخ هنر اسلامی در دانشگاه هاروارد است که تاکنون پژوهش‌های متعددی در زمینه هنرهای ایرانی و ترکی و هندی در قرون میانه اسلامی انجام داده و در قالب کتاب و مقاله منتشر کرده است. در اثر پیش رو، نویسنده تلاش گسترده و دقت وافری کرده تا بتواند از میان انبوه متون ادبی و تاریخی، ارتباطات بینامتنی و قالب‌های مشترک فکری را کشف و پرتویی تازه بر مطالعات هنر ایران بتاباند.

کتاب دیباچه‌نویسی بر مرقع مشتمل بر هفت فصل به نگارش درآمده است. در فصل نخست، که به «مقدمه‌ای بر دیباچه‌ها» اختصاص دارد، «اولویت‌ها و دریافت‌ها در مطالعه تاریخ‌نگاری در قرن دهم/ شانزدهم» و «رویکردها و روش‌ها در مطالعه ادبی» را خواهید خواند. فصل دوم به «مؤلفان و محیط زندگی و زمانه آنان» می‌پردازد. «انشا و زمینه» عنوان فصل سوم را تشکیل می‌دهد که در آن، «انشای دیباچه، ساخت مرقع» و «زمینه‌های استفاده» را تشریح کرده است. در فصل چهارم، که «ابعاد ادبی» نام دارد، نویسنده به «ساختار و ترکیب»، «زبان»، «تصاویر و مضامین مکرر در مرقع»، «بینامتنیت و اقتباس‌های ادبی» پرداخته است. «قبل از نگارش دیباچه‌‌ها: آثار تذکره‌ای، تاریخی و رسالات خوش‌نویسی»، «دیباچه مرقع: نگارش تاریخ هنر»، «جایگاه فعالان هنری در سنت» و «قضاوت درباره آثار و واکنش به آنان» مطالبی‌اند که در فصل پنجم، تحت عنوان «هنر در تاریخ و عمل»، آمده است. «پرده‌گشای چهره تصویر: دیباچه دوست‌محمد بر مرقع بهرام میرزا» فصل ششم کتاب را تشکیل می‌دهد و مؤلف در فصل آخر این کتاب، یعنی فصل هفتم (خاتمه)، تلاش کرده تا با نقل‌قول‌هایی که ابن‌ندیم در کتاب الفهرست خود آورده به فضایل خوش‌نویسی بپردازد و سپس به دانش تاریخ هنر و آداب و رسوم هنری بپردازد و با نمونه‌هایی آن را تشریح کند. این کتاب با ضمیمه‌ای درباره ارتباطات استادشاگردی به پایان رسیده است.

کتاب دیباچه‌نویسی بر مرقع، در 397 صفحه و شمارگان 500 جلد، در وبگاه مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری، به نشانی https://matnpub.ir، عرضه‌ شده است. همچنین، علاقه‌‌مندان برای تهیه کتاب مذکور می‌توانند به کتاب‌فروشی این انتشارات، واقع در خیابان ولیعصر، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1550، مراجعه کنند.

دیباچه نویسی بر مرقع

منبع: فرهنگستان هنر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612