کد خبر:4233
پ
salehi-abas-m

کار اهل فرهنگ را باید اهل فرهنگ پیش ببرند

سیزدهمین دیدار دوستانه مرکز پژوهشی میراث مکتوب صبح امروز ۲۹ آبان با حضور دکتر سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید و صاحب نظران در این مرکز برگزار شد

میراث مکتوب – سیزدهمین دیدار دوستانه مرکز پژوهشی میراث مکتوب صبح امروز ۲۹ آبان با حضور دکتر سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید و صاحب نظران در این مرکز برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب با اشاره به اینکه دیدارهای دوستانۀ این مرکز ثمرات بسیاری برای اهل علم داشته است، بیان کرد: در این مدت که نشست‌های دوستانه در مرکز پژوهشی میراث مکتوب برپا شده است، بیش از هفت نفر از بخش خصوصی حامی مالی انتشار کتاب‌های مرکز پژوهشی میراث مکتوب شده‌اند که این موضوع از نتایج دیدارهای دوستانه است.

وی با اشاره به آثار برگزیدهٔ مرکز پژوهشی میراث مکتوب در سیزدهمین «آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی» گفت: در سیزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی که روز گذشته ۲۸ آبان برگزار شد، از آثاری چون المقنع فی الحساب الهندی به تصحیح محمدمهدی کاوه یزدی و رضا افخمی عقدا، الرساله المحیطیه با مقدمۀ یونس کرامتی و «کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه‌قاره» اثر عارف نوشاهی و مقالۀ «جمع الجمع اشتباهات از فهرست‌نگاری تا تصحیح متون» نگاشتهٔ ابوالفضل حافظیان بابلی که در ضمیمهٔ شمارهٔ ۳ دوماهنامه «گزارش میراث» منتشر شده است تجلیل به عمل آمد.

مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب از رونمایی کتاب جامع التواریخ (بخش اسلام و ایران) خبر داد و گفت: کتاب جامع التواریخ (بخش ایران و اسلام) اثر رشیدالدین فضل‌الله همدانی به تصحیح استاد محمد روشن به زودی منتشر می شود و مراسم رونمایی از این کتاب اواخر آذرماه همزمان با هفتهٔ پژوهش برگزار خواهد شد. این اثر یکی از مفصل ترین آثار خواجه رشیدالدین فضل‌الله است و هر جلد حدود ۱۰۰۰ صفحه است و دورهٔ چهارجلدی مجموعهٔ رشیدیه نیز به تصحیح دکتر هاشم رجب‌زاده در نوبت انتشار است و امیدواریم سال آینده موفق شویم همایشی برای خواجه رشیدالدین فضل‌الله برگزار کنیم.

دکتر ایرانی به افزایش بازدید آمار سایت مرکز پژوهشی میراث مکتوب اشاره کرد و گفت: بازدید سایت مرکز هم اکنون به نزدیک ۱۵۰۰ بازدیدکننده در روز رسیده و این نشان‌دهندهٔ رشد اطلاع رسانی این مرکز است.

در ادامه این دیدار دوستانه دکتر ابراهیم ذاکر، دکتر محمدحسن ابریشمی، دکتر محمود جعفری دهقی و دکتر رضا فیض نظرات و پیشنهادات خود را به دکتر سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کردند.

دکتر حسین معصومی همدانی در ادامۀ این دیدار دوستانه با انتقاد از عدم معرفی درست آثار ارزشمند ایران در جهان بیان کرد: ما در ایران آثار زیادی در حوزۀ تحقیق متون داریم که بالقوه خوانندگانی در خارج از کشور دارد و متأسفانه نظامی برای معرفی این آثار وجود ندارد. به عنوان مثال مؤسسه‌ای مانند میراث مکتوب می‌تواند متصدی این کار شود و با کتاب فروشان معتبر اروپایی در این باره مذاکره کند.

دکتر معصومی همدانی ادامه داد: یکی دیگر از چیزهایی که لازم داریم کتابشناسی گزیده انتشارات ایران به یکی از زبان‌های جهانی مانند انگلیسی، فرانسه و عربی است و متأسفانه اطلاع رسانی ما دربارۀ آثار ایران در جهان بسیار کم است. شایسته است اهل فن از آثار با ارزش در حوزه فرهنگ ایرانی و اسلامی گزیده‌ای تهیه کنند.

دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سیزدهمین دیدار دوستانۀ مرکز پژوهشی میراث مکتوب حضور داشت، در سخنانی کوتاه بیان کرد: برای من امروز روز دلنشینی بود. به برخی از اساتید غیاباً ارادت داشتم و امروز کسانی را که بر گردن من حق استادی داشتند را از نزدیک زیارت کردم.

دکتر صالحی ادامه داد: طبیعی است کار اهل فرهنگ را باید اهل فرهنگ پیش ببرند و ما در وزارت ارشاد به عنوان خادم اهل فرهنگ کمک خواهیم کرد که کارها پیش برود. بخش قابل توجهی از دلبستگی من این است با نگاهی که اهل فرهنگ به فرهنگ ایرانی – اسلامی دارند این مسیر با همۀ موانع رو به جلو برود. از اشاراتی که در این جلسه از سوی اساتید شد بهره خواهم برد و ان شاء الله این بزم با همین بنا باقی باشد.

مشروح گزارش این دیدار دوستانه به زودی بر روی سایت مرکز پژوهشی میراث مکتوب قرار خواهد گرفت.

گزارش تصویری مرتبط

دیدار دوستانه مرکز پژوهشی میراث مکتوب – ۲۹ آبان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612