کد خبر:4829
پ
kateban2-m-1-16

چند متن تازه در رد بر فلاسفه

زیدیان از آن هنگام که پذیرای اندیشه های کلامی معتزلی شدند؛ به ویژه در دوران مکتب بهشمی ری و دوران شاگردان قاضی عبد الجبّار همدانی نسبت به آرای فلاسفه مسلمان واکنش نشان داده‌اند

میراث مکتوب – زیدیان از آن هنگام که پذیرای اندیشه‌های کلامی معتزلی شدند؛ به ویژه در دوران مکتب بهشمی ری و دوران شاگردان قاضی عبد الجبّار همدانی نسبت به آرای فلاسفه مسلمان واکنش نشان داده‌اند. در آثار کلامی دوره ری اشاراتی در رد بر آرای فلاسفه هست و آنان و سائر معتزله بی تردید مطلع از جریان فلسفی مورد حمایت آل بویه و از جمله حضور ابن سینا در ری بوده اند. با این وصف ردیه نویسی مستقیم بر آرای ابن سینا بیشتر به اواخر سده ششم قمری در یمن باز می گردد آن هنگام که آثاری از محمود ابن الملاحمی، متکلم معروف و تأثیر گذار معتزلی راه خود را به یمن یافت. الحسن بن محمد الرصّاص که خود شاگرد قاضی جعفر ابن عبدالسلام و از مهمترین شارحان دستگاه کلامی بهشمی در یمن بود با تحفه المتکلمین فی الرد علی الفلاسفه تألیف ابن الملاحمی که ردیه ای بر فلاسفه و به ویژه ابن سینا بود آشنا بود. رصّاص علاوه بر تحفه المتکلمین راهی دیگر نیز برای آشنایی با آرای فلاسفه داشت و آن گویا آشنایی با مقاصد الفلاسفه غزالی بود که ظاهراً از طریق اشعریان یمن بدان دسترسی یافت. به هر حال در آثار رصّاص نشانه های خوبی وجود دارد که او آرای فلاسفه را به خوبی می شناخته است.

ادامه این مطلب را اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612