کد خبر:3632
پ
nazariyemohakemat

نظریه هنر در فلسفه یونانی و حکمت اسلامی

کتاب در باب نظریه‌ محاکات تألیف حسن بلخاری با موضوع مفهوم هنر در فلسفه یونانی و حکمت اسلامی از سوی انتشارات هرمس منتشر شد

میراث مکتوب – کتاب در باب نظریه‌ محاکات تألیف حسن بلخاری با موضوع مفهوم هنر در فلسفه یونانی و حکمت اسلامی از سوی انتشارات هرمس منتشر شد.
مسلمانان در نهضت ترجمه خود آثار مهم یونانی را ترجمه کردند که از جمله آن‌ها فن شهر یا به تعبیر مسلمانان بوطیقا بود. اثری که بر نویسندگان بزرگی چون کندی و اسحاق بن‌ حنین و متی بن ‌یونس تأثیر فراوانی گذاشت و باعث شد که میان تمثیل و تشبیه و محاکمات نظریاتی به وجود آید چیزی که باعث ورود اندیشمندان بزرگی همچون فارابی معلم دوم و ابن ‌سینا به این موضوعات شد.
در میان چهار نظریه ذات‌‌گرا و مشهوری که در باب تبیین ماهیت هنر در تاریخ فلسفه هنر طرح شده است، نظریه ممیزیس (که در فرهنگ ما به محاکات و تقلید ترجمه شده است) مشهورترین، مهمترین و قدیمی ‌‌ترین نظریه در تبیین ماهیت هنر است. نظریه‌‌ای که قدمت آن از منظر آئینی به ایده‌های یونانیان در باب اسطوره‌ها و از منظر فلسفی به اندیشه‌های افلاطون و ارسطو بازمی‌ گردد. این نظریه که مبنای نفی هنر از سوی افلاطون شد (با ادعای تقلید هنرها از اشیایی که خود تقلید ناقص ایده‌‌هایند) در نزد ارسطو مکانتی در خور یافت و به ویژه در بوطیقا یا «فن‌الشعر» مورد توجه و تأملی کاملا فلسقی قرار گرفت. او ممیزیس را تقلید احوال و کردار انسان دانست و در بحث تراژدی و کمدی از آن بهره بسیار جست.
نوافلاطونیان و در رأس آن‌‌ها فلوطین، در قرون اول میلادی دیدگاهی نوین در باب این نظریه ابداع کردند. نظریه‌‌ای که اینک در پناه نظریه فیض یا صدور، هنر را تقلید صور معقول و نه صورت‌ های مادی ناقص می ‌دانست. مفهومی که مورد استقبال حکمای مسیحی و سپس مسلمان قرار گرفت.
کتاب «در باب نظریه‌ محاکات» دو بخش کلی دارد: یک بخش آن سیر تاریخی و متحول نظریه ممیزیس در تاریخ اندیشه و هنر غرب را نشان می ‌دهد و بخش دیگر به حضور و سابقه این اصطلاح و نظریه در رویکرد مترجمان و فلاسفه مسلمان می ‌پردازد. مترجمانی چون ابی بشر متی بن یونس و اسحاق بن حنین و فلاسفه‌‌ای چون کندی، فارابی، ابن سینا، اخوان الصفا، خواجه نصیر الدین طوسی و به ویژه جلال‌الدین دوانی که در باب محاکات آرای ویژه‌‌ای دارد. همچنین در فصل سوم و با رویکرد تطبیقی نظریه سادرشیا (Sadrsia) در حکمت هندو و نطریه Mimesis در قلمرو رای و نظر نوافلاطونیان به بحث گذاشته شده و در فصل پایانی نیز رویکرد حکمت و عرفان اسلامی به محاکات و همچنین بازتاب آن در آثار هنری به ویژه معماری تبیین شده است.
یادآور می‌شود، کتاب در باب نظریه‌ محاکات تألیف حسن بلخاری قهی در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۸۵۰۰۰ ریال منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612