کد خبر:18440
پ
irani-noroz-m

پیمانه سال 92 هم پر شد

کی باور کنیم که بر لب جوی حیات نشسته ایم و گذرعمر را نظاره ایم؟ به همین دلیل هنوز نمی دانیم یک سال از عمرما، کم شده یا یک سال به عمرما علاوه شده؟!

ميراث مكتوب – کی باور کنیم که بر لب جوی حیات نشسته ایم و گذرعمر را نظاره ایم؟ به همین دلیل هنوز نمی دانیم یک سال از عمرما، کم شده یا یک سال به عمرما علاوه شده؟! گاه با خبر و گاه بی خبر، شاخه ای از درخت ثمربخش فرهنگ و صاحب دانشی، به زمین می افتد و داغی بر دل پردرد عالمان روزگارمان می نهد. جز دریغ چه می توان گفت. با این حال ما شاگرد خوبی نیستیم و درس عبرت نمی گیریم و همچنان از غنائم حیات خود بهرۀ چندانی نمی بریم.

این مقدمه را برای یادآوری خودم گفتم که گاه در غفلتم و در گرداب روزمرگی اسیر، چنان احساس تنگدستی آزارم می دهد که نمی دانم به کدام پاکدلی رو افکنم که دریغ و درد کو دگر اهل دلی؟! هرکس در خود مشغول است و دستگیریش از جویندگان آب است نه از تشنگان آن. امید که خود، راه را بیابیم.

سالی سخت را پشت سرنهادیم. همکارانمان عادت کرده اند که با جدّیت، انگیزه و اشتیاق کار کنند. به قول اقبال لاهوری: «هستم اگر می روم، گر نروم نیستم». از این رو، به جای زانوی غم و اندوه در بغل گرفتن، سر به جیب مراقبت برای چاره اندیشی امهات امور فرو بردیم. با رفیق گرمابه و گلستان و یاران غار خود، شور کردیم که چه کنیم هزینه ها را تقلیل، درآمدها را تکثیر و کارها را حسب الویت، تعدیل نماییم. بخشی از نشریات و کتب مانده در انبار را با تخفیف به دانشگاهها ارسال کردیم. شمارگان کتابها و نشریات را با مشورت بخش فروش از 2000 به 500 و گاه کمتر از 100 نسخه رساندیم. پایگاه اینترنتی میراث مکتوب را برای معرفی بهتر آثار مرکز و نیز اطلاع رسانی فعالیت های حوزه نسخ خطی و کتابشناسی و نیز ایران شناسی فعال تر از گذشته کردیم، تا جایی که آمار بازدید روزانه از 200 به بالای 2000 رسید.

به دلیل گران شدن هزینه های پست و محدودتر شدن امکانات مؤسسه، با کوشش بی وقفۀ همکاران روابط عمومی، تمام مقالات و نشریات مرکز «آینه میراث، گزارش میراث و میراث علمی» و ضمائم آنها را، برای استفاده همگان و علاقه مندان بر روی سایت گذاشتیم.

به لطف و عنایت بسیاری از مصححان گرامی، طی قراردادی با مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور در قم، تمام آثار و منشورات مرکز برای علاقه مندان در نرم افزاری به نام« کتابخانه جامع میراث مکتوب» قرارگرفته که ان شاءالله در نمایشگاه کتاب سال آتی، رونمایی و عرضه خواهد شد.

طبعاً مرارت اقتصادی، هماره موجب فرسایش روحی و افسردگی اهل قلم بوده است. وقتی کتاب گران می شود، تقاضا کاهش می یابد، کاغذ هم که گران می شود، بازار نشر از رونق می افتد و ناشر دیگر قادر به پیمان با نویسنده و محقق نیست. این نگرانی از کسادی کار و بار، ما را بر آن داشت تا نشست ماهانه ای ترتیب دهیم و اهل علم و دل را به آبگوشتی نه چندان چرب، دعوت کنیم تا فراغتی و راحتی برای یاران دیرین فراهم آوریم به قول عزیزی:
در سمینار و مجلس ترحیم می توان دید دوستان قدیم
تا بدین سبب دوستان دانشمند و محققان و مصححان آثار نفیس قدیم، با هم تجدید دیدار کنند و نیز راهی راهوار فراهم کرده بشود تا اهل مکنت و دارایی با اهل ثروت دانایی در کنار هم بنشینند و با هم بیشتر آشنا شوند و به جای آن که هر یک به حال دیگری غبطه خورد، یکی از دارایی خود به ترویج دانایی دیگری کمک کند.

اکنون که 17 ماه از برپایی این نشست و محفل انس و آشنایی با احیای سنت ایرانی طبخ آبگوشت، گذشته، به لطف حضرت حق، شاهد همکاری بیشتر علمی حاضران و نیز همیاری شش تن از علاقه مندان به علم و دانش بوده ایم. بی شک این دیدارها باعث خواهد شد که در آینده ای نه چندان دور، با گروهی از علاقه مندان به فرهنگ، کار میراث مکتوب جنب و جوشی دوچندان یابد و شاید و امید است که بدین وسیله شاهد باشیم که روز به روز به جمع تولید گران و سازندگان فرهنگ که بخشی از عمر خود را در کسوت مال اندوزی و جمع ثروت گذرانده اند، به یاری صاحبان اندیشه بشتابند و این موضوع باعث فرهنگ سازی در جامعه گردد و اداره فرهنگ با مساعدت و حمایت مردم شتاب گیرد.

هرچه بود امسال هم با توفیقاتی همراه بود. نشر کتاب، آینه میراث، گزارش میراث، میراث علمی، ضمائم و برگزاری همایش میراث علمی کوشیارگیلانی از جمله فعالیتهای این مؤسسه بود.

امیدواریم سال آینده برای ملت ایران، سال رونق فکری، علمی و اقتصادی باشد و این همه فکر و کار و دغدغه، موجب نشود که از یاد دوستان قدیم و راهی که درپیش داریم با تمام صعوباتش و اهدافی که برای آن جان کنده ایم با تمام عقوباتش، غافل بمانیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612