کد خبر:4798
پ
kateban2-m-1-12

یک نام نامه نصیری

از رجال مذهب نصیری اطلاعات کمی تاکنون منتشر شده اما در سالهای اخیر چند متن مهم آنها که از رجال قدیم آنان در بغداد، حلب و لاذقیه و نیز در برخی شهرهای ایران سخن می‌راند انتشار یافته است که بی‌نهایت متنهایی ارزشمندند

میراث مکتوب – از رجال مذهب نصیری اطلاعات کمی تاکنون منتشر شده اما در سالهای اخیر چند متن مهم آنها که از رجال قدیم آنان در بغداد، حلب و لاذقیه و نیز در برخی شهرهای ایران سخن می راند انتشار یافته است که بی نهایت متنهایی ارزشمندند.

نویسنده این سطور تاکنون چند نمونه از این دست متون (مشیخه ها/ نام نامه ها) را در این سایت معرفی کرده است. زین پس می کوشم در هر یادداشت نمونه‌های مهم و ارزشمند دیگری را که می شناسم و در طول سالهای گذشته اسناد آن را فراهم کرده ام معرفی کنم. این یادداشتها را برای کتابی در دست تحریر آماده کرده ام که در صورت تکمیل میراث باطنی تشیع نام خواهد گرفت.

از میان این اسناد به نمونه ای برخورد کردم در نسخه مجموع الأعیاد طبرانی که چنانکه می‌دانیم از رجال بسیار مهم مذهب نصیری در اوائل سده پنجم قمری بوده و از او آثار متعددی باقی مانده است. کتاب مجموع الأعیاد منتشر شده و آن هم بر اساس نسخه برلین، ش ۴۷۷٫ در پایان این نسخه که آن را از نزدیک مورد مطالعه قرار دادم یادداشتی آمده است مشتمل بر نام تعدادی از عالمان نصیری که خود سند بسیار ارزشمندی است برای مطالعه تاریخ نصیریان. این یادداشت در برگ ۷۶ الف و ب این نسخه دیده می شود؛ عیناً و بدون هیچ گونه تغییر و یا اصلاحی بدین قرار:

«أسامی أولاد السید العراقی: أولهم رزدباش الدیلمی عراقی وابو الحسن البشری عراقی وابو الفتح النحوی عراقی وابو الحسن بن علی الخمی عراقی وابو القاسم الرقاعی عراقی وهارون الصائغ عراقی خضر بن مزید عراقی ابو القاسم العبسبی عراقی خضر بن مزید عراقی وانیال النزکی عراقی وابو الطاهر الطالقانی وابو القاسم الطبطی وابو الطری عراقی وابوعبد الله الجنبلانی عراقی ورزق الخراص عراقی وهارون القطانی عراقی. اسامی اولاد الشیخ الشامیه: اولهم موسی البدیع شامی وابو اللیث الکتانی شامی وابو الحسین محمد بن علی الجلی شامی حسین بن محمد بن الحسن شامی وابو حمزه الکتانی شامی وابو الدر کاتب شامی وابو الدکانی شامی واحمد بن بطاشامی وعمار الوحید شامی ابو محمد ابن شغبی شامی ابو عبد الله ابن شعبه شامی ابو القاسم ابن شعبه شامی علی بن عیسی الجسری شامی وابو علی ابن شعبی شامی ابو سعید ابن معدن شامی ابو محمد // ۷۶ ب ابن عبد الله شامی والرأس الکبیر شامی والاخرس العلوی شامی. اسامی اولاد الشیخ المخیفه: او مهد (کذا) سیف الدوله مخفی وناصح الدوله مخفی ورشید الدوله مخفی وثابت الدولی مخفی وعصمت الدوله مخفی رکن الدوله مخفی صفی الدوله مخفی حسان الدوله مخفی شقیق الدوله مخفی خادم الدوله مخفی علی ابن النساج مخفی. تمت.»

در اینجا چنانکه می بینیم اشاره به انواع و طبقات مختلف شاگردان و پیروان حسین بن حمدان الخصیبی در عراق و سپس شام و نیز اصحاب و معتقدان مخفی او دارد. تعدادی از این نامها با تحریف در نسخه آمده و تعدادی را هم به درستی نمی‌شناسیم اما همین سند در وضع کنونی آن برای آشنایی ما با شاگردان و پیروان حسین بن حمدان الخصیبی که در واقع بنیانگذار اصلی مذهب و مکتب نصیری است مفید است و قابل مقایسه است با دیگر سندهایی که از آنان در همین زمینه در اختیار داریم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612