کد خبر:23550
پ
D981D8A7D8B7D985DB8C20D986DB8CD8A7202

پیام تسلیت دکتر ایرانی در پی درگذشت حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا

درگذشت عالم وارسته حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا برای دینداران و اخلاق‌مداران موجب تأثر و تألم گردید.

میراث مکتوب- دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا را تسلیت گفت. متن پیام به شرح زیر است:

درگذشت عالم وارسته حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا برای دینداران و اخلاق‌مداران موجب تأثر و تألم گردید. ایشان به دلیل ارائه تصویری اخلاق‌محورانه از دین، داشتن بیانی شیوا و گیرا، آهنگی پدرانه در پند و اندرز، مستند سخن‌گفتن و شیفتگی به کتاب و رواداری در دین، محبوب عام و خاص بود. اصرار وی به استناد به منابع سخن خود، بدین معنا بود که دیگر خطیبان و سخنوران نیز بدون مطالعه و بدون ذکر منبع و مأخذ، سخنی بر زبان جاری نسازند. از این رو هیچ‌گاه روایتی ضعیف که با عقل و منطق ناساز باشد، بر زبان جاری نساختند و کسی سراغ ندارد که در فضای مجازی سخنی از ایشان پخش شود که موجب وهن دین و عقلانیت دینی باشد. ایشان به دلیل ژرف‌اندیشی در دین، به درجه اجتهاد در معرفت دین اخلاقی و عقلانی رسیده بودند. اخلاق در رفتار و گفتار وی موج می‌زد… .

اما بنا به موضوع مرتبط با کار بنده، که تحقیق و انتشار متون کهن است، به خاطره‌ای هم اشاره کنم. دوستان و دوستداران ایشان می‌دانند که مرحوم فاطمی‌نیا اهل تحقیق و تصحیح متون دینی هم بودند. سالها تصحیح ارشاد شیخ مفید در تاریخ کربلا و زندگانی امام حسین علیه‌السلام را در دست داشتند. روزی در مجلسی اشاره به این تصحیح کردند و این‌که از هفت نسخه کهن در تصحیح این اثر استفاده کرده‌اند و اظهار امیدواری فرمودند روزی توفیق چاپ آن را پیدا کنند. صاحب مجلس آن محفل ذکر مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین که خود از شیفتگان فرهنگ کشور است، بی‌درنگ گفت: فلانی مدیر میراث مکتوب، در جمع حاضرند. ایشان در اظهار لطف به بنده و اشتیاق به دیدار، به این شعر معروف از بشّار بن بُرد استناد کردند که:

یا قومِ، اُذنی لبعضِ الحیّ عاشقة
و الأذن تعشِق قبل العين احيانا
گاه گوش پیش از دیدن دوست، از شنیدن وصف او عاشقش می‌شود.

با خواندن این شعر بنده را دوچندان مرهون مهر و مرحمت خویش فرمودند.

روحش شاد و با اولیاءالله و نیاکان طاهرینش محشور باد.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612