کد خبر:4127
پ
pezeshki-m-1

پزشکی و روش‌های بهداشتی – درمانی در متون کهن ایرانی

پزشکی از دیرباز یکی از موضوعات مورد علاقه ملل گوناگون جهان بوده است

میراث مکتوب – پزشکی از دیرباز یکی از موضوعات مورد علاقه ملل گوناگون جهان بوده است، نیاکان ما عقیده داشتند که جهان مادی، تن و شادمانی، آفریده‌های خدا هستند و وظیفهٔ دینی انسان است که از آنها نگهداری کند و آنها را گسترش دهد و از آنها بهره گیرد و این خود سبب بود، که آنان در پی از بین بردن هرگونه رنج‌های بشری از جمله رنج‌های جسمانی برآیند و پزشک و پزشکی را ارج نهند.

کهن‌ترین و مهمترین آگاهی‌ها دربارهٔ چگونگی پزشکی و درمان بخشی در ایران باستان رادر لابه لای متون اوستایی می‌توان به دست آورد. در جای جای متون دینی ایرانیان پیش از اسلام، دربارهٔ بهداشت، چگونگی برخورد با نجاسات و بیماری‌ها سخن به میان آمده و این سفارشات بهداشتی در قالب داستان‌های اساطیری، دینی و تاریخی به خواننده القاء شده است.

البته به غیر از اوستا آنچه از نوشته‌های فارسی میانه زردشتی در پی گذر زمان برجای مانده است، میراثی است جاودان و گران‌سنگ که فرهنگ، اندیشه‌ها، پنداشته‌ها و باورهای کهن ایرانیان را به روشنی باز می‌نماید. این مقاله در نظر دارد با روش توصیفی – تحلیلی و بهره‌گیری از منابع کهن موجود پیرامون پزشکی به بررسی پزشکی و روشهای بهداشتی – درمانی در متون کهن ایرانی و جایگاه این علم در آموزه‌های زردشتی بپردازد.

 

متن کامل مقاله «پزشکی و روشهای بهداشتی – درمانی در متون کهن ایرانی» نوشته محمدحسن بهنام‌فر و نادیه ابویی مهریزی که در شماره ۹ فصلنامه «پژوهش در تاریخ» منتشر شده است در فایل پایین بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612