کد خبر:4409
پ
razi-m

رازی، محور آثار پزشکی جهان

در کتاب رازی محور آثار پزشکی جهان گزیده‌ای از آنچه که نویسندگان دربارۀ رازی، در اثر خود آورده اند بدون کوچکترین دخل و تصرفی نقل شده است.

میراث مکتوب – رازی با آنکه چهره‌ای نامدار و بی‌همتا و با استعداد و تیزهوش زمان خود و تا هزار سال پزشک همۀ جهانیان بود ولی دربارۀ زندگی، تألیفات و حتی تاریخ تولد و تاریخ درگذشت و محل دفن وی بین نویسندگان جهان اسلام و غرب و کشورهای دیگر اختلاف نظر وجود دارد.

در این کتاب گزیده‌ای از آنچه که دربارۀ پزشک، نویسندگان در آثار خود آورده اند بدون کوچکترین دخل و تصرفی نقل شده است.

کتاب رازی محور آثار پزشکی جهان دربردارندۀ هفده فصل با عناوینی همچون «تولد، تحصیل، هدف پزشکی و نابینایی رازی»، «شهرت، اخلاق، عقاید پزشکی و اندرزهای رازی»، «رازی بنیانگذار مدارک پزشکی جهان»، «کتاب‌های حاوی و منصوری»، «کتاب درباره آبله و سرخک»، «کتاب برء الساعه و کیمیاگری رازی»، «رازی در کتاب (استاد محمد زکریای رازی)»، «رازی در تاریخ پزشکی ایران و سرزمین‌های خلافت شرقی»، «رازی در کتاب‌های تاریخ تمدن، پنج هزار سال پزشکی» و «رازی در تاریخ طب ایران پس از اسلام» است.

از دیگر فصل‌‌های این کتاب می‌توان به «رازی در خلاصه زندگینامه دانشمندان، تاریخ تمدن»، «رازی در تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران و تاریخ»، «رازی در منابع خارجی»، «عکس‌ ها و تصاویر رازی و کارهای او»، «افسانه ‌ها و حکایت‌‌های پزشکی منسوب به رازی»، «آثار رازی» و «فهرست راهنمای آثار رازی و نوشته‌ها و سخنرانی‌های مربوط به وی» اشاره کرد.

پژوهشگران و مترجمان کتاب رازی محور آثار پزشکی جهان در این اثر تلاش کرده‌‌اند که گزیده‌ ای از آنچه که دربارۀ این جهان پزشک، نویسندگان در آثار خود آورده‌اند را بدون کوچک‌ ترین دخل و تصرفی نقل کنند در بخشی از این کتاب دربارۀ «درمان افسانه‌ای فرمانروا»، می‌خوانیم: درمان ‌های افسانه‌ای که به پزشکان نامدار مانند بقراط، جالینوس، اراسیستراتوس نسبت داده‌اند بسیار زیاد است، ولی برخی از آنها عجیب و غریب و بی ‌سابقه و فوق‌العاده می‌ باشد، زیرا چنین درمان ‌های افسانه‌ای هیچ گونه شباهتی به شیوه‌های درمانی عادی ندارند.

در همین زمینه در کتاب چهار مقاله عروضی که مرکب از چهار مقاله در ماهیت علم دبیر، شعر، نجوم و طب است و توسط ابوالحسن احمد سمرقندی ملقب به نظامی عروضی بین سال‌های ۵۵۱ و ۵۵۲ هجری قمری تألیف شده، داستان‌هایی دربارۀ طبابت افسانه‌ای رازی و ابوعلی سینا ارائه شده که بسیار جالب و خواندنی است.

انتشارات «سرمدی» کتاب رازی محور آثار پزشکی جهان را با پژوهش و ترجمه محمدتقی سرمدی و ناصر پویان در ۳۲۵ صفحه و به بهای ۱۹۰۰۰۰ ریال منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612