کد خبر:22168
پ
watermark_6

پاسداشتی برای زنده‌یاد محمدجواد مشکور

همزمان با سالروز درگذشت زنده‌یاد محمدجواد مشکور، مورخ، باستان‌شناس و زبان‌شناس، پنج‌شنبه 25 فروردین نشستی برای پاسداشت وی برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- همزمان با سالروز درگذشت زنده‌یاد محمدجواد مشکور، استاد اسبق دانشگاه تهران، مورخ، پژوهشگر، باستان‌شناس و زبان‌شناس پنج‌شنبه 25 فروردین 1400 نشستی برای پاسداشت وی برگزار می‌شود.

در این نشست دکتر نصرالله پورجوادی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، دکتر روزبه زرین‌کوب، استاد تاریخ باستان دانشگاه تهران، دکتر نادره جلالی، پژوهشگر و دکتر محمدجعفر دهقی، استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران سخنرانی خواهند کرد.

نشست بزرگداشت یاد دکتر محمدجواد مشکور پنج‌شنبه 25 فروردین ساعت 21 از صفحه انجمن ایران‌شناسی anjoman_iranshenasi@به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

محمدجواد مشکور فرزند حاج شیخ علاءالدین فرزند حاج شیخ محمدحسن فرزند شیخ علی ارموی از علمای بزرگ ارومیه بود. از طرف مادری نیز از نوادگان حاج شیخ حسن سنگلجی از علما و فقهای معروف تهران بود که از اواخر عمر ناصری تا اوایل سلطنت پهلوی از روحانیون نامدار و برجسته به شمار می‌رفت.

مشکور در اسفند ۱۲۹۷ خورشیدی در تهران متولد شد و تحصیلات ابتدایی را در دارالفنون به پایان رساند و علم کلام، فقه و اصول، فلسفه و حکمت را نزد دایی‌های خود شریعت، آقامحمد و محمدمهدی سنگلجی آموخت. او در ۱۳۱۶ خورشیدی وارد دانشسرای عالی شد و در رشته ادبیات فارسی به تحصیل پرداخت و سرانجام در ۱۳۱۸ خورشیدی با درجه لیسانس فارغ‌التحصیل شد.

مشکور زبان عبری را نزد ربی نعیم و زبان سریانی را نزد قس اصلیوا و ربی زیا فراگرفت و در ۱۳۲۲ خورشیدی برای ادامه تحصیل به پاریس رفت و در دانشگاه سوربن درباره فرهنگ خاورمیانه به تحقیق و مطالعه پرداخت و در ۱۳۳۶ خورشیدی موفق به دریافت دانشنامه دکتری در رشته تاریخ اسلام و فرقه‌های آن شد و با کوله‌باری از علم و دانش به وطن بازگشت.

مشکور پس از مراجعت به ایران در ۱۳۴۴ خورشیدی به خدمت تمام وقت در دانشسرای عالی درآمد و هم‌زمان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی و معارف اسلامی دانشگاه تهران نیز به تدریس پرداخت و سرانجام در ۱۳۵۸ خورشیدی بازنشسته شد.

پژوهش‌های تاریخی مشکور را می‌توان در سه موضوع «تاریخ ایران و اسلام»، «تاریخ شهرها و اقوام» و «تاریخ ایران باستان» دسته‌بندی کرد. دکتر محمدجواد، مورخ و پژوهشگر تاریخ ایران در ۲۵ فروردین ۱۳۷۴ خورشیدی پس از سال‌ها تحقیق و تفحص چشم از جهان فروبست.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612