کد خبر:22269
پ
Neshast-33-saket

ويژگي آقاي مسجد جامعي، شيوه برخورد و رفتار با دانشمندان و اهل قلم بود

ساكت در سي و سومين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب، گفت: من فكر مي كنم يكي از ويژگي هاي آقاي مسجد جامعي شيوه برخورد و رفتار با دانشمندان و اهل قلم، اهل كتاب و مطبوعات بود.

ميراث مكتوب- محمدحسین ساكت در سي و سومين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب، گفت: من فكر ميكنم يكي از ويژگي هاي آقاي مسجد جامعي شيوه برخورد و رفتار با دانشمندان و اهل قلم، اهل كتاب و مطبوعات بود.
 وي در نشست بزرگداشت احمد مسجد جامعي كه روز دوشنبه 31 مردادماه ماه 84 در اين مركز برگزار شد، افزود: بزرگداشت مردم فرهنگي و اهل هنر و دانش و دين، در واقع بزرگداشت همه ارزشهاي انساني است، به ويژه امروز ما راحت تر مي توانيم صحبت كنيم چون بيم هيچ گونه شائبه اي و بيم هيچ گونه گزافه گويي نخواهد بود. درباره كسي صحبت مي كنيم كه اگرچه امروز عرصه ظاهر خدمت به فرهنگ را ترك مي كند، ولي با كارهاي درست، ژرف و انديشگرانه ، خاطرة خوشي را در دل همة فرزانگان، فرهيختگان و اهل قلم و بيان برجا گذاشته است. آنچه كه من از زواياي نوشته هايي كه به مناسبت بزرگداشت ايشان نشر يافته و دوستان گفته اند، همه متفق بودند بر اينكه آقاي مسجد جامعي رابطه صميمي و دوستانه اي با اهل فضل و دانش و هنر داشته و در زمينه هاي گوناگون تا آنجا كه محدوديت ها و امكانات اجازه مي داده، هر كاري از دستشان بر مي آمده، دريغ نداشته اند. من اميدوارم كه حساسيت و اهميت كار ايشان، بويژه با كساني كه بعدها مي آيند و مقايسه مي شود، درك گردد و آن كساني هم كه مي آيند درك كنند در چه ورطه اي و در چه محيطي قرار دارند كه خطرزاست، بسيار بسيار حساس است و به هر حال از انتقاد و خرده گيري ديگران در امان نخواهند بود.

دكتر ساكت افزود: خونسردي ايشان در برابر انتقادهاي تند و تيزي كه مي شد و گاهي رفتارهاي ناملايمي كه انجام مي شد و بعضي از محدوديت هايي كه از طرف قوه قضائيه انجام مي شد، اين بزرگ-منشي و اين خونسردي و آرامي و بردباري ايشان، به نظر من بزرگترين ويژگي ايشان در آن زمان بود. ما اهل دانش كم نداريم، اهل بينش كم نداريم، فرهيخته كم نداريم، ولي افراد ناب و افرادي كه اين تسامح و مدارا را داشته باشند و در برابر اين تندبادها كه مي تواند گاهي سروي را از جا بكند، بي شك كم داريم.
وي ادامه داد: آقاي مسجد جامعي مي بايست بخاطر وابستگي و دلبستگي شان به مسائل روحاني و روحانيت و ارزش هاي ديني، طيف گسترده اي را از اين دلبستگان، خرسند نگه دارد. در همان زمان، ايشان مي بايست طيف گسترده تري را از نظر كساني كه من تعبير سكولار را مي خواهم بگويم به معناي وسيع كلمه، دل شاد نگه مي داشت و اين كار سنگيني بود و كار سختي بود.
وي گفت: برخي از كارهاي آقاي مسجد جامعي، خارج از كار اداري و دولتي و در برنامه هاي شخصي انجام مي شد. براي نمونه همين دانشنامه ادب فارسي كه به سرپرستي جناب آقاي انوشه خوش درخشيد؛ كار، كار سترگي بود و 3 جلد آن درباره شبه قاره است و در سفري كه در پاكستان داشتيم، بسيار مورد خوشامد قرار گرفت. هنر بسيار سترگي بود كه به اقرار خود آقاي انوشه، جز با پشتيباني و پشتوانه آقاي مسجد جامعي امكان نداشت كه انجام شود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612