کد خبر:35434
پ
PHOTO-2023-10-17-16-34-51 (2)

همایش شاهنامه در فرهنگ و هنر ملل در استانبول

همایش بین المللی شاهنامه در فرهنگ و هنر ملل با مشارکت دانشگاه فاتح سلطان محمد، دانشگاه اصفهان و دانشگاه استانبول، وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی یران در استانبول و انجمن فرهنگستان هنر ترکیه برگزار شد.

میراث مکتوب- مراسم افتتاحیه همایش شاهنامه با حضور دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، رئیس دانشگاه فاتح سلطان محمد، معاون دانشگاه استانبول، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول، رایزن فرهنگی کشورمان در ترکیه، وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول، شاهنامه‌پژوهان از دانشگاه‌های کشورمان، دانشگاه های ترکیه و سایر کشور ها، در استانبول برگزاری شد.

در این همایش سه روزه چهل نفر از اساتید و شاهنامه‌پژوهان درباره شاهنامه حکیم توس، که گنجینه خرد و دانایی ست سخنرانی خواهندکرد .

در مراسم افتتاحیه دکتر غلامعلی حداد عادل درباره تاریخ هزار ساله شاهنامه و تأثیر آن در فرهنگ ایران و سایر فرهنگ‌ها گفتند: شاهنامه خوانی را می‌توان نوعی آیین خنیاگری دانست که از دیرباز به سه صورت در فرهنگ ایران رواج داشته است. نقّالی یا شاهنامه خوانی قهوه خانه‌ای که نقّالان و شاهنامه خوان ها در قهوه خانه‌ها و محل‌های اجتماع مردم به این شیوه شاهنامه‌ را برای مردم می‌خواندند؛ و شاهنامه خوانی مجلسی که بیشتر در روستاها و ایلات و شهرهای کوچک رواج داشت و در شب نشینی‌ها و محافل انس اجرا می شد. آنچه در شیوه های مختلف شاهنامه خوانی و فرهنگ ناقلان شاهنامه اهمیت دارد توجه زایدالوصف به آیین فتوّت و جوانمردی بود.

وی در ادامه درباره تأثیر شاهنامه در سایر ملل گفتند: سلطان محمد فاتح وقتی استانبول را فتح کردند یک بیت از اشعار شاهنامه را خواند:

بوم نوبت می زند بر طارم افراسیاب
پرده داری می کند در قصر قیصر، عنکبوت

در دربار پادشاهان عثمانی شاهنامه خوانی مرسوم بوده است. سومین ترجمه شاهنامه، ترجمه به زبان عثمانی است. اشعار و داستان‌های زیادی به تقلید از شاهنامه سروده شده است.

وی گفتند: شاهنامه حکیم توس، گنجینه خرد و دانایی است و سراسر آن، درس انسانیت، اخلاق و فضیلت است. آزادگی و گردن فرازی و تسلیم نشدن در برابر ناحق، اصول ثابت انسانی ـ اخلاقی تمامی پهلوانان شاهنامه است. 

در این مراسم خانم دکتر ماریانا سیمپسون از موسسه نسخ خطی شوئنبرک درباره شاهنامه مصور: گذشته، حال و آینده سخنرانی کردند.

در حاشیه همایش بین المللی شاهنامه در فرهنگ و هنر ملل نمایشگاه آثار هنرمندان کشورمان (مینیاتور)، و آثار هنرمندان جمهوری ترکیه و سایر کشور درباره داستان های شاهنامه نیز افتتاح شد. در این نمایشگاه چهل اثر از هنرمندان کشورمان و ترکیه و سایر کشورها به نمایش گذاشته شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612