کد خبر:22708
پ
neshast-78-b

هفتاد و هشتمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب

هفتاد و هشتمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب با عنوان رونمايي ارج نامه شادروان دكتر محمد معين و با سخنراني دكتر مهدخت معين، دكتر علي اشرف صادقي، دكتر محمد غلامرضائي و دكتر مجدالدين كيواني، روز 21 تيرماه 89 در اين مركز برگزار شد.

ميراث مكتوب- هفتاد و هشتمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب با عنوان رونمايي ارج نامه شادروان دكتر محمد معين و با سخنراني دكتر مهدخت معين، دكتر علي اشرف صادقي، دكتر محمد غلامرضائي و دكتر مجدالدين كيواني، روز 21 تيرماه 89 در اين مركز برگزار شد.
در ابتداي اين نشست، دكتر ايراني مديرعامل مركز پژوهشي ميراث مكتوب،گفت: هركس كه بنويسد و تأليف كند، خود را آماج تيرها قرار داده، تيرهاي نقد و با اشاره به سيزدهم تير ماه، سالروز درگذشت استاد دكتر محمد معين، يكي از توفيقات اين مركز را چاپ ارج نامه هايي به مناسبت خدمات ارزشمند اين بزرگان در تحقيق و تصحيح متون فارسي، عنوان كرد. اولين سخنران اين نشست، دكتر علي اشرف صادقي، معتقد بود كه زبان فارسي مربوط به خود ماست و بهترين تحقيقات رو بايد خود ايراني ها بكنند و فرنگي ها طبعا نمي توانند و از عهده بر نمي آيند. وي تاكيد داشت كه بايستي براي ادامۀ راه استادان خَلَف، شاگردانشون و ادامه رو هايشان، به دستاوردهاي آن ها، نكات و مطالب تازه اي بيفزايند و تحقيقات آن ها را به پيش ببرند.

در ادامه نشست، دكتر محمد غلامرضائي از تنوع مجموعه مقالات و كتاب هاي دكتر معين گفت كه نشان جامعيت علمي اوست و او با پشتوانه آشنايي تام با زبان هاي ايراني پيش از اسلام و دانستن چند زبان خارجي، در جوانب مطالعات وسيع و عميق زباني و آشنايي با روش هاي تحقيق كه به تدريج  فرا آموخته بود، توانست دو اثر مهم بنگارد. خانم مهدخت معين به عنوان سخنران بعدي نشست، گفت: تقريبا تمام كتاب هايي كه تاكنون دربارۀ دكتر معين نوشته و چاپ شده، به دليل آن كه، گردآوري از مقالات و نوشته هاي جرايد، مجلات و روزنامه ها بوده، اشتباه زيادي دارد، به خصوص در سنوات و در ادامه به نمونه هاي متعددي از اين اشتباهات اشاره كرد و نمونه چاپي مركز ميراث مكتوب را از لحاظ غلط چاپي يا تايپي، كاملا پيراسته دانست. 
آخرين سخنران نشست، دكتر مجدالدين كيواني از صفات فوق العاده اي ايشان كه در رأس همه اش، يكي دقت علمي بود و يكي ديانت علمي، ياد كرد و گفت: مرحوم دكتر معين، يكي از خوشبخت ترين دانشمندان و علماي اين كشور بود. به خاطر اين كه، همين آثارش خيلي بدتر از اين، در دست اين و آن نيفتاد و لااقل يك بازماندۀ ايشان بودند كه دفاع كنند از حق ايشان و به آن دقت و اين وسواس، ايراد هايي را به كارهاي انجام شده، وارد كنند.
در پايان اين نشست، دكتر جمشيد نژاد گفت: يكي از زمينه هاي مهمي كه در زندگي دكتر معين وجود داشته و در اين جلسه كه البته شايد مناسبتي نداشت كه ذكري از آن برود، موضوع تِزِ دكتراي ايشان است كه الهام بخش استاد شهيد مرتضي مطهري در نگارش خدمات متقابل اسلام و ايران شد و اين اثر، در بارۀ مطالعات فرهنگ اسلامي و ايران شناسي، يك بابي تازه گشود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612