کد خبر:22739
پ
فاقد تصویر شاخص

تاريخ شاه صفي، نوشتار مستقلي است در قياس با آثاري از جمله خلاصة السير

دكتر محسن بهرام نژاد در هفتاد و هفتمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب، گفت: تاريخ شاه صفي، يك نوشتار مستقلي است در قياس با آثار ديگري كه در ارتباط با دوران تاريخ شاه صفي در همان دوران صفويه نگاشته شده و از جمله خلاصة السير.

ميراث مكتوب- دكتر محسن بهرام نژاد در هفتاد و هفتمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب، گفت: تاريخ شاه صفي، يك نوشتار مستقلي است در قياس با آثار ديگري كه در ارتباط با دوران تاريخ شاه صفي در همان دوران صفويه نگاشته شده و از جمله خلاصة السير.
وي در اين نشست كه با عنوان شاه صفي و بدايع الاخبار، روز دوشنبه 17 خرداد 89 در مركز پژوهشي ميراث مكتوب برگزار شد، افزود: اين كه فرمودند كتاب تاريخ شاه صفي در حقيقت شايد ارزش و اعتبار تاريخي چنداني نداشته باشد، من فكر مي كنم يك مقدار دور از واقعيت باشد. ضمن اينكه معتقد هستم، تاريخ شاه صفي يك نوشتار مستقلي است در قياس با آثار ديگري كه در ارتباط با دوران تاريخ شاه صفي در همان دوران صفويه نگاشته شده و از جمله خلاصة السيح. هرچند كه مؤلف بيشتر به لفاظي پرداخته و به قول ادبا، معنا قرباني لفظ شده، اما در لا به لاي اين نوشته ها و گفته ها، نكاتي هست كه مي تواند روشنگري كند در فهمِ وقايع و حوادث تاريخي اين روزگار، البته وجه قالب در اين نوشتار شرح مسائل سياسي و نظامي است، اما در كنار آن به نظر من خالي از نكات اجتماعي نيست و حالا مصداق هايش را من در مقدمه اي كه نوشته شده و در ضميمه كتاب نيز منتشر شده، اشاره كرده ام. اين نكات به نظر من مي تواند تا درجه اي ارزش و اعتبار تاريخ شاه صفي ابوالمفاخر را برجسته كند.
وي ادامه داد: آشنايي من با تاريخ شاه صفي ابوالمفاخر تقريباً به 12 سال قبل بر مي گردد و نسخه اي از آن كه در كتابخانه آيت ا… مرعشي موجود است. من به واسطه آن نسخه با اين اثر آشنا شدم. نسخه بسيار آشفته اي به جهت اينكه هم اوراق آن پراكنده بود و هم دچار موريانه زدگي شده بود، اما احساس كردم كه مي تواند با انتشار اين كار و در دسترس اهل تحقيق قرار دادن آن، كمكي كند به فهم مسائل تاريخي آن روزگار.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612