کد خبر:4632
پ
jamealhkam-m1

نگاهی به واژه‌های جوامع احکام النجوم

کتاب جوامع احکام النجوم اثر ابوالحسن علی بن زید بیهقی، معروف به ابن فندق، یکی از آثار ارزشمند منثورِ قرن ششم هجری و پیش از حملۀ مغول است

میراث مکتوب – کتاب جوامع احکام النجوم اثر ابوالحسن علی بن زید بیهقی، معروف به ابن فندق، یکی از آثار ارزشمند منثورِ قرن ششم هجری و پیش از حملۀ مغول است. نثر کتاب مرسل و متمایل به نثر بین مرسل و فنی است.
جوامع احکام النجوم در زمینۀ احکام نجومی نوشته شده و بسیاری از اصطلاحات خاص نجومی در آن به کار رفته است. این کتاب علاوه بر اینکه از نظر جامعه شناسی ایران در قرن ششم اهمیت دارد از نظر ادبی هم ارزشمند است. از این کتاب نسخه‌های متعددی وجود دارد که نگارنده در حال تصحیح آن است. در تصحیح این اثر، دستنویسِ کتابخانۀ ملی ملک به شماره ۳۲۳۱ نسخۀ اساس قرار گرفته است. در مقالۀ پیشِ رو همۀ ارجاع‌ها به این نسخه است.

متن کامل مقاله «نگاهی به واژه های جوامع احکام النجوم» نوشته رضا فهیمی که در شماره هفت مجله فرهنگ‌نویسی منتشر شده است بر روی فایل زیر بخوانید.

توضیح تصویر: صفحه نخست از نسخه خطى کتاب جوامع احکام النجوم، کتابت از قرن یازدهم هجرى

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612