کد خبر:37833
پ
کزازی

نکوداشت دکتر میرجلال‌الدین کزازی

آیین نکوداشت دکتر میرجلال الدین کزازی؛ چهره ماندگار زبان و ادب فارسی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- آیین نکوداشت دکتر میرجلال الدین کزازی؛ چهره ماندگار زبان و ادب فارسی به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با حضور و سخنرانی جمعی از استادان برجسته دانشگاه، سه شنبه نوزدهم دی ماه در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن برگزار می‌شود.

در این رویداد که از ساعت 15 تا 17 برگزار خواهد شد، محمدحسن حسن زاده نیری استاد دانشگاه علامه طباطبائی، روح الله هادی استاد دانشگاه تهران، مهدخت معین فرزند ارشد دکتر محمد معین و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی و مصطفی سلطانی نژاد پژوهشگر زبان و ادب فارسی درباره جایگاه و اهمیت میرجلال الدین کزازی در سپهر فرهنگی و ادبی ایران سخنرانی خواهندکرد.

همچنین در آیین، مراسم شاهنامه خوانی نیز با هنرمندی نیکی واحدی برای حاضران اجرا خواهد شد.

گفتنی است میرجلال الدین کزازی در دی ماه ۱۳۲۷ شمسی در شهر کرمانشاه در خانواده ای فرهنگی و فرهیخته به دنیا آمد. خوگیری به مطالعه و دلبستگی پُرشور به ایران و فرهنگ گرانسنگ و جهانی آن را از پدر که مردی آزادمنش و فراخ اندیش و مردم دوست بود به یادگار ستاند. دوره دبستان را در مدرسه آلیانس کرمانشاه گذرانید و از سالیان دانش آموزی با زبان و ادب فرانسوی آشنایی گرفت. سپس دوره دبیرستان را در مدرسه رازی به فرجام آورد و آنگاه برای ادامه تحصیل در رشته زبان و ادب پارسی به تهران رفت و در دانشکده ادبیات فارسی و علوم انسانی دانشگاه تهران دوره های گوناگون آموزشی را سپری کرد و به سال ۱۳۷۰ به اخذ درجه دکتری در این رشته نائل آمد.

او افزون بر زبان فرانسوی که از سالیان خُردی با آن آشنایی یافته است، با زبانهای اسپانیایی، آلمانی و انگلیسی نیز آشناست و تاکنون ده‌ها کتاب و نزدیک به دویست مقاله نوشته است و  چندی را نیز در اسپانیا به تدریس ایرانشناسی و زبان فارسی اشتغال داشته است.

استاد کزازی گهگاه شعر نیز می‌سراید و نام هنری اش در شاعری «زروان» است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612