کد خبر:38478
پ
makhdomgholi-kamhajm-2

بزرگداشت «مختومقلی فراغی»

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آیین بزرگداشت «مختومقلی فراغی» عارف و شاعر نامدار ایرانی ـ ترکمنی را برگزار می کند.

میراث مکتوب- انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، چهارشنبه هجدهم بهمن ماه و در آستانه مبعث پیامبراعظم «ص»، آیین بزرگداشت «مختومقلی فراغی» عارف و شاعر نامدار ایرانی – ترکمنی را در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن برگزار می کند.

در این آیین که ساعت 15 برگزار خواهد شد، جمعی از استادان زبان و ادبیات فارسی و ترکمن، با ارائه سخنرانی های تحقیقی و پژوهشی، جایگاه و اهمیت «مختومقلی فراغی» را در سپهر فرهنگی و ادبی ایران و جهان پارسی زبان بررسی و تبیین خواهند کرد.

گفتنی است از سروده‌های مختومقلی حدود ۱۰ هزار بیت به دست ما رسیده که نمونه کاملی از لهجه خالص ترکمنی است و در واقع‌ کاری که وی در زبان ترکمنی انجام داد، شباهت به کار دانته در زبان ایتالیایی و  فردوسی در زبان فارسی دارد.

مختومقلی در زمینه‌های گوناگون سخن منظوم، طبع آزموده و گلزاری معنوی از خود به یادگار نهاده که حاوی مسمطات، قصاید و غزلیاتی شورانگیز است.

این شاعر و عارف نامی ترکمن با شناخت اوضاع زمانی خود و الهام از فرهنگ و مدنیتی که به آن تعلق داشت با زبان زیبای شعر مسائل و موضوعات‌ اجتماعی زمان خویش را بیان می‌کرد و همین اشعار مردمی عامل ماندگاری و جاودانگی‌اش در اذهان عمومی گردید.

این شاعر و عارف نامی  پس از  ۵۷ سال  تلاش در مسیر شعر و ادب، در سال 1169 هجری خورشیدی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغیِ مراوه تپه استان گلستان دیده از جهان فرو بست و به دیار حق شتافت.

 

مختومقلی فراغی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612