کد خبر:39127
پ
457427-2

برگزاری آیین گشایش هفته گرامی‌داشت حکیم نظامی

آیین گشایش هفته گرامیداشت حکیم نظامی از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، چهاردهم اسفندماه برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- بیست‌ویکم اسفندماه در تقویم فرهنگی کشور مصادف با سالروز گرامیداشت حکیم نظامی است. حکیم نظامی در حوزه تمدنی ایران و اسلام مورد توجه بسیار است و از همین رهگذر نسخ باقی مانده از خمسه یا پنج گنج او نیز از دیرباز در مهم‌ترین ‌کتابخانه‌های ایران نگهداری می شود.

در ایران در کتابخانه های آستان قدس رضوی، ملک، مدرسه عالی شهید مطهری، کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی و در بسیاری از کتابخانه ها و موزه ها می توان نسخی از پنج گنج نظامی را یافت. همچنین از گذشته های خیلی دور بسیاری از میادین و خیابان ها و ابنیه فرهنگی ایران به نام این حکیم بزرگ مزین شده است.

بنابر اعلام دبیرخانه این همایش ملی و بین المللی، قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنرانی جمعی از استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی از جمله بخش های آیین گشایش هفته گرامی‌داشت حکیم نظامی است.

همچنین برنامه های متنوع موسیقایی، نقالی و نظامی خوانی نیز در این رویداد از سوی هنرمندان عرصه موسیقی، شعر و هنرهای نمایشی برای حاضران اجرا خواهد شد.

در هفته بزرگداشت این شاعر و حکیم گرانمایه فرصتی پیش آمده است که برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر وی به ایرانیان و جهانیان اقدام شود.

حکیم نظامی به عنوان فصل مشترک ایران با همسایگان و دیگر کشورهای پارسی زبان به عنوان یک نیاز مشترک و عاملی برای وحدت فرهنگی، برای ایرانیان و جهانیان اهمیت دارد. با معرفی حکیم نظامی به جهانیان، همه کسانی که به او تعلق خاطر دارند، می توانند اندیشه‌های او را مورد توجه قرار دهند و از حکمت، شعر و آثار او بهره مند گردند.

ستاد ملی بزرگداشت حکیم نظامی در نظر دارد امسال به مناسبت سومین همایش بین‌المللی بزرگداشت نظامی و در کنار برگزاری رویدادهای متنوع فرهنگی و هنری، برای نخستین بار جایزه‌ ملی حکیم نظامی را با هدف بزرگداشت مقام و شخصیت این شاعر پارسی‌ و همچنین در راستای ارتقای علمی و تشویق دانشجویان، به برترین پایان‌نامه‌ و رساله‌ دکتری کشور در حوزه نظامی‌پژوهی اعطا کند.

آیین گشایش هفته گرامیداشت این حکیم از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دوشنبه چهاردهم اسفندماه 1402 ساعت ۱۵ در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن برگزار می شود.

هفته گرامی‌داشت حکیم نظامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612