کد خبر:2591
پ
bbannaer

نهایه المرام فی درایه الکلام

نهایه المرام فی درایه الکلام، تألیف ضیاء¬الدین ابوالقاسم عمر بن حسین بن حسن مکی رازی دومین اثر از مجموعه میراث کهن جهان اسلام است که با همکاری مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین منتشر شده است.

میراث مکتوب- نهایه المرام فی درایه الکلام، تألیف ضیاءالدین ابوالقاسم عمر بن حسین بن حسن مکی رازی، معروف به خطیب ری، پدر فخرالدین رازی است. از مؤلف آگاهی چندانی در دست نیست و شهرت او بیشتر از آن روست که وی پدر فخر رازی است و خود او کمتر مورد توجه منابع قرار گرفته است. کتاب نهایه المرام فی داریه الکلام که چاپ نسخه برگردان (فاکسیمیله) آن از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب و با همکاری مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین منتشر شده است، مجلد دوم نسخه ظاهراً منحصر به فردی است که تاکنون از مجلد نخست آن اثری پیدا نشده است. همچنان که پیش از این از همین مجلد دوم نیز آگاهی و شناختی در دست نبود. این کتاب تألیفی است در دانش کلام بر مذهب اشعری و با چارچوبی کلاسیک و آشنا در میان کتابهای کلامی اشعریان، و مجلد دوم آن به‌ویژه به دلیل اشتمال بر بحثهای متکلمان اشعری پیرامون «خلق اعمال» و «استطاعت» و جزییات مباحث مرتبط که از مهم‌ترین موارد اختلاف میان معتزله و شیعه از یک سو با اشعریان و معتقدان به نظریه «کسب» از سوی دیگر بوده است، اهمیت دارد. بنای کتاب آن طور که از همین مجلد بر می‌آید بر تفصیل در جزییات مسائل و ارائه فروع مختلف و حتی طرح مباحثی جنبی در فصول و ابواب کتاب است.
بی تردید شناخت ما نسبت به کلام اشعری به ویژه در دوران پیش از از فخر رازی با پیدا شدن این کتاب بسیار بیشتر خواهد شد و گامی خواهد بود برای درک درست منظومه فکری ابوالحسن اشعری و پیروانش و به طور خاص در خراسان و دیگر مراکز علمی ایران در سده های آغازین شکل‌گیری مکتب اشعری.
یادآوری می شود نخستین اثر از مجموعه میراث کهن جهان اسلام، کتاب المعتمد فی اصول‌الدین است که به تحقیق و تصحیح پروفسور ویلفرد مادلونگ از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب با همکاری مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین منتشر شده است.
نهایه المرام فی درایه الکلام (نسخه‌برگردان)، تألیف: ضیاءالدین مکی (د: ۵۵۹ هـ ق.)، پیشگفتار فارسی: دکتر حسن انصاری، مقدمه و فهارس: دکتر ایمن شحاده.
بهای این کتاب ۷۲۰۰۰ تومان است و علاقمندان می توانند برای تهیۀ آن با واحد فروش مرکز تماس حاصل نمایند.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612