کد خبر:39214
پ
محمدرضا موحدی

نمود دانش و درایت در نشر آثار فاخر در میراث مکتوب

محمدرضا موحدی: كارنامۀ بلندبالای موسسۀ پژوهشی میراث مکتوب بیانگرِ نشرِ بسیاری از آثار فاخر و شایستۀ تحقیق و تصحیح، و دانش و درایت در پیشبرد این حرکت است.

میراث مکتوب- به گواهی كارنامۀ بلندبالایی که در جهت احیای مواریث فرهنگی در طول این سالیان، از موسسۀ پژوهشی میراث مکتوب می‌توان دید که خود بیانگرِ نشرِ بسیاری از آثار فاخر و شایستۀ تحقیق و تصحیح بوده است، باید اذعان داشت این مؤسسه به تنهایی توانسته، بارِ سنگینی از مسئولیّت ملی و فرهنگی خود را بر دوش گیرد و در انجامِ آن به نیکی سر بلند کند. کاری که چند موسسۀ وابسته و دولتی، با چندین برابر بودجۀ بادآورده، از عهدۀ آن بیرون نخواهند آمد!

چون مشتریانِ کارِ تراثی، اهل فرهنگ‌اند و آنان نیز بضاعت کافی برای نشر یا سرمایه‌گذاری‌های سنگین (که با وضعیت نامطلوب اقتصادی، هر سال وخیم‌تر می‌شود) را ندارند، این عرصۀ هویّت‌سازِ فرهنگی به حامیان جدّی و پُرتوانی نیازمند است تا در کنار مدیرانی همچون دکتر اکبر ایرانی، افزون بر همّت مردانه و نگاهی غیرتمندانه به مسئلۀ هویّت ملی، در مرزهای اندیشه و ادب و هنر ایرانی فرهنگبانی کنند.

اکبر ایرانی علاوه بر خوش‌محضریّ که خود رهینِ خوشه‌چینی از محضر بزرگ استادانِ حوزۀ فرهنگ است، از دانش و درایت لازم برای درکِ اهمّ و مهمّ در پیشبرد آثار شایستۀ پژوهش برخوردار است و این نکته را عموم همنشینان او دریافته‌اند. در سفری که سالیان پیش در معیّت ایشان و چند استاد دیگر، برای تدریسِ شیوه‌های تصحیح نسخ خطی و نسخه‌پژوهی به دهلی رفته بودیم، مجالی پیش آمد تا ایشان را با برخی رجال و رایزنان فرهنگیِ همیشه در نوبتِ خدمت! مقایسه کنم؛ چقدر جای تأسّف است که هنوز نوبت به شایسته‌سالاری نرسیده است!

محمدرضا موحدی

دانشیار ادبیات فارسی دانشگاه قم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612