کد خبر:37943
پ
1314884-2

نقد و بررسی کتاب «ابن‌نفیس و نسخه‌نویس»

نشست نقد و بررسی کتاب «ابن‌نفیس و نسخه‌نویس» در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- «علاء‌الدین ابن نفیس» پس از «ابن‌سینا» یکی از نامدارترین چهره‌ها در عرصۀ پزشکی و فلسفۀ جهان اسلام شمرده می‌شود و این داستان از زندگی او قصه نبرد داد با بیداد و استقامت فرزانگی در برابر فرومایگی سیاست‌بازان قدرت‌طلب است. وی یک سینوهه، یک روسو و یک تولستوی است که هر چند با سکوتی پروقار شکنجه‌ها و آلام روحی‌ وارده از سوی سلطان، خلیفه و فقیه جاه‌طلب را تاب می‌آورد، در حیات ناب خود رنج‌های مردمان زمانه‌اش را نیز به بیان می‌کشد. علاء‌الدین در این قصه نماد روشنفکر و آزادی‌خواهی است که با تمام توان از آزادی مذاهب و اندیشه‌ها دفاع و با صدایی رسا کلام حق را در پیشگاه بی‌شکوه جابران بر زبان جاری می‌کند. در این داستان ما علاء‌الدین را کنار خود، با خود و در میان خود می‌بینیم.

ابن‌نفیس همان مردی است که هشتاد سال عمر نکرد بلکه هشتاد سال حضوری داشت محکم در عرصۀ جهادی مقدس ضد دین‌فروشان و دنیاطلبانی که برای ساختن دنیای‌شان آخرت‌ می‌فروشند و با اعمال دنیوی قصد آبادی آخرت‌شان را ندارند. این قصه سومین اثر از سه‌گانۀ «پروفسور یوسف زیدان»، اندیشمند و رمان‌نویس نامدار مصری با عناوین «بندی قلعۀ بیداد، حاکم و دیوانه، ابن‌نفیس و نسخه‌نویس» است.این کتاب با ترجمۀ سیدحمیدرضا مهاجرانی و به همت نشر روزنه منتشر شده است.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۲۶ دی ساعت ۱۶ به نقد و بررسی کتاب «ابن‌نفیس و نسخه‌نویس» اختصاص دارد که با حضور سیدمحمد بهشتی، سیدحمیدرضا مهاجرانی، علی‌اصغر محمدخانی و پیام تصویری خانم ریم ابوالخیر (استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه عین‌الشمس قاهره) در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچۀ سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612