کد خبر:15925
پ
D8B3D985DB8CD8B9DB8C20DAAFDB8CD984D8A7D986DB8C203_1

میراث مکتوب خلفِ صدقِ بنیاد فرهنگ است

احمد سمیعی گیلانی در مستند «میراث‌دار فرهنگ و ادب» گفت: مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب ادامه‌دهندۀ راه بنیاد فرهنگ و خلف صدق آن است.

میراث مکتوب- برنامۀ تلویزیونی «حکایت دل» که به تهیه‌کنندگی علیرضا حسینی و کارگردانی بیژن شکرریز، در قالب مستند به زندگی و خدمات علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور می‌پردازد، در سومین قسمت از فصل دوم این مجموعه، با عنوان «میراث‌دار فرهنگ و ادب» به معرفی استاد احمد سمیعی گیلانی اختصاص داشت. در بخشی از این مستند که ساعت 21 روز دوشنبه 11 اسفندماه 1399 از شبکۀ چهار سیما پخش شد، استاد سمیعی گیلانی ضمن اشارۀ مختصر به تاریخچۀ برخی مراکز علمی از مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به عنوان خلف صادق بنیاد فرهنگ یاد می‌کند.  

سمیعی گیلانی در بخشی از مستند «میراث‌دار فرهنگ و ادب» ضمن بیان این مطلب که تمام سازمان‌ها و مؤسسات علمی که در دهه‌های اخیر از مدیریتی ثابت برخوردار بوده‌اند دستاوردهای خوبی داشته‌اند، اظهار کرد: سازمان سمت با مدیریت مرحوم دکتر احمدی، مرکز نشردانشگاهی با مدیریت دکتر نصرالله پورجوادی و برخی از مؤسسات که پس از انقلاب منحل شدند، از این جمله‌اند.

وی ضمن اشاره به شکل‌گیری پژوهشگاه علوم انسانی پس از انقلاب و با ادغام سیزده مؤسسۀ علمی و فرهنگی معتبر، گفت: فرهنگستان ادب و هنر و بنیاد فرهنگ با مدیریت ناتل خانلری، بنیاد شاهنامه با مدیریت مجتبی مینوی، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی با مدیریت احسان نراقی، از این دست مؤسسات بودند که در اقدامی عجیب منحل شدند.

سمیعی گیلانی در این میان مسیر گشوده شده توسط بنیاد فرهنگ و برخی مؤسسات دیگر را مستثناء دانست و گفت: مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب ادامه‌دهندۀ راه بنیاد فرهنگ و خلف صدق آن است و کار آن بنیاد را ادامه داد.

وی افزود: مرکز نشر دانشگاهی نیز در واقع وارث سازمان ویرایش و تولید فنی بود و چاپ و ویرایش کتاب‌های اساتید در ایام تعطیلی دانشگاه‌ها را به عهده داشت که این کار توسط نیروی انسانی منسجم و متبحر انجام می‌شد.

سمیعی گیلانی افزود: البته پژوهشگاه علوم انسانی هم تا حدی توانسته است دستاوردها و مسیر مؤسسات سابق را تداوم ببخشد اما در عین حال بسیاری از تلاش‌های سابق به نوعی به هدر رفت.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612