کد خبر:4268
پ
make-m

مکان‌های تاریخی مکه مکرمه

تخریب میراث بشری در دوران معاصر بسیار غم‌انگیز است. این میراث بشری خواه مکتوبات و خواه اماکن تاریخی مورد تعرض واقع می‌شود و گاه از بین می‌رود

میراث مکتوب – تخریب میراث بشری در دوران معاصر بسیار غم‌انگیز است. این میراث بشری خواه مکتوبات و خواه اماکن تاریخی مورد تعرض واقع می‌شود و گاه از بین می‌رود.

مکان‌های تاریخی جزو این میراث هستند که گاه حوادث، گاهی جنگ و جدال بشر و سوگمندانه امروز تعصب و جهالت باعث تخریب آنها شده است.

یکی از بارزترین آنها تخریب اماکن تاریخی مکه و مدینه توسط کسانی است به اسم مسلمان. تنها جایی که از تعرض جهالت آنها در امان ماند، بارگاه محترم نبوی (ص) بود. مراقد صحابه و خاندان رسول الله در مکه، مدینه، کربلا و … همه از بین رفت و تا امروز در شام ادامه دارد.

احیای بسیاری از این آثار دیگر ناممکن و چون آب رفته از جوی است. آنچه امروز باید انجام داد، آگاهی بخشی به ملت‌هاست تا از چنین وقایعی جلوگیری شود. در این راه، محققان و نویسندگان باید پیش‌قدم شوند. این کار را عبدالوهاب ابراهیم سلیمان از داخل خود وهابیت انجام داده است. دکتر ابو سلیمان در ۱۳۵۶ ق در مکه مکرمه متولد شد و در سال ۱۳۷۳ ق وارد آموزشگاه علمی سعودی شد و در سال ۱۳۷۷ ق از دانشکده دین در مکه مکرمه فارغ‌التحصیل شد. وی پس از تحصیل در دانشگاه آمریکایی بیروت، به لندن اعزام شد و در سال ۱۳۹۰ ق از دانشگاه لندن با درجه دکتری فارغ التحصیل گشت. وی در سال ۱۴۰۳ ق در دانشگاه‌ام القرای مکه مکرمه به رتبه استاد تمامی رسید. از ابوسلیمان بیش از ۵۰ اثر علمی در قالب کتاب و مقاله به چاپ رسیده است. او همچنین مسؤلیت‌های علمی و اجتماعی فراوانی داشته است.

یکی از تألیفات او کتاب الاماکن المأثوره المتواتره فی مکه المکرمه عرض و تحلیل، اکنون به فارسی ترجمه شده و با عنوان مکان‌های تاریخی مکه مکرمه منتشر شده است. وی در این زمینه رویکرد انتقادی داشته و بر حفظ این امکان تأکید کرده است.

فهرست مطالب کتاب به ترتیب زیر است:

دیباچه

مقدمه مترجم

پیشگفتار

فصل یکم: سرآغاز نگارش درباره مکان‌های تاریخی مکه مکرمه

فصل دوم: مکان‌های تاریخی مکه مکرمه در کتاب‌های تاریخی

فصل سوم: مکان‌های تاریخی مکه مکرمه در تألیف‌های فقهی

فصل چهارم: شواهد تواتر محلی درباره مکان‌های تاریخی مکه مکرمه

فصل پنجم: دیدگاه علما درباره زیارت مکان‌های تاریخی در مکه مکرمه

فصل ششم: وضع کنونی مکان‌های تاریخی در مکه مکرمه

گفتار پایانی

پیوست

مکان

ذهای تاریخی مکه مکرمه (ضرورت حفظ آثار اسلامی و خیانت وهابیت در تخریب آنها) نوشته عبدالوهاب ابراهیم ابوسلیمان با ترجمه بهروز رفیعی را انتشارات مشعر در قم منتشر کرده است.

منبع: کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612