کد خبر:13877
پ
1D985D986D8B4D8A2D8AA_0

«منشآت عبدالله مروارید» به چاپ رسید

«منشآت عبدالله مروارید» توسط انتشارات کتابخانه‌، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

میراث مکتوب- «منشآت عبدالله مروارید» به کوشش دکتر اسراء السادات احمدی و توسط انتشارات کتابخانه‌، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

شهاب‌الدین عبدالله مروارید کرمانی هروی (865-922ق) از منشیان، دبیران، خوش‌نویسان،‌ موسیقی‌دانان، نویسندگان و شعرای سدۀ 9-10ق است که در اشعارش بیانی تخلّص می‌کرده است.

آثار مهم دیگر مروارید عبارتند از: دیوان اشعار، مونس‌الاحباب (مجموعه رباعیات)، تاریخ شاهی، تاریخ منظوم (ناتمام)، خسرو و شیرین (ناتمام).

منشآت مروارید شامل 461 نامه و رقعه در موضوعات متنوع است که بلندترین آنها فتح‌نامۀ هند نام دارد. موضوع این نامه‌ها بیشتر فرامین و منشوراتی است که پادشاه به وسیلۀ آنها سمت‌ها و مناصب مختلفی را به افراد داده است؛ مانند صدارت، قضاوت، تدریس، تولیت، داروغگی و … .

در این متن علاوه بر اطلاعات مهم تاریخی، فواید و اطّلاعات فراوانی در زمینه‌های ادبی، هنری، مردم‌شناختی و زبان‌شناسی می‌توان یافت.

مصحّح در تصحیح این متن از هفت نسخۀ مهم و معتبر این متن بهره گرفته و در انتهای متن تعلیقات مفید و ارزنده‌ای ارائه کرده‌ است. پس از تعلیقات نیز نمایه‌های علمی و چند‌گانه‌ای استخراج شده که برای تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مختلف بسیار مفید است.

منشآت عبدالله مروارید توسط دکتر اسراء السادات احمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) تصحیح شده است. این کتاب را انتشارات کتابخانه‌، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، در قطع وزیری و در 412 صفحه منتشر کرده است.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612