کد خبر:6033
پ
فاقد تصویر شاخص

معرفی شماره های 58-59 مجله گزارش میراث در نشست علمی – ادبی ماهیانه گنج سخن در تاجیکستان

نشست ماهیانۀ علمی و ادبی گنج سخن این نوبت به یاد بود ادبیات شناس نامی تاجیک مؤسس این محفل ماهیانه پرفسور عبدالمنان نصرالدین اختصاص یافته بود.

میراث مکتوب – نشست ماهیانۀ علمی و ادبی گنج سخن این نوبت به یاد بود ادبیات شناس نامی تاجیک مؤسس این محفل ماهیانه پرفسور عبدالمنان نصرالدین اختصاص یافته بود و با حضور رئیس دانشگاه دولتی خجند دکتر انور مقصوداف و جمعی از فرهیختگان و دانشوران حوضه علمی  و ادبی خجند برپا شد.


ابتدا رئیس دانشگاه انور مقصوداف حضار را خوشامد گفته همزمان اظهار داشت که قبلا سعادت میزبانی این نشت ماهیانه را با حضور استاد روانشاد عبدالمنان نصرالدین در دانشکده تکنیکی تاجیکستان در شهر خجند داشته است. وی افزود که: عبدالمنان نصرالدین از افتخارات ادب­پژوهی فارسی محسوب می شود که آثارش نه تنها در تاجیکستان، بلکی بیرون از کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران منتشر شده و مورد اعتراف اهل تحقیق قرار داشته است. مقصوداف در ادامۀ سخن تاکید کرد که منبعد تمام اهتمام خویش را برای تقویت همیشگی این نشست علمی و ادبی روانه خواهد کرد تا در آن سخنوران و پژوهشگران  کنار هم باشند و مسائل مبرم فرهنگ و ادبیات ملّی را بررسی کنند.


مدیر گروه زبان تاجیکی دانشگاه دولتی خجند، پرفسور عبدالجمال حسن­اف، ضمن سخنرانی علمی خویش راجع به نقش و مقام استاد عبدالمنان نصرالدین در حوزۀ علمی و ادبی کشور تاجیکستان اظهار نظر نموده ملاحظات خویش را در رابطه به نشر کلیات آثار علمی این دانشمند تاجیک، که سال 2014 در هفت مجلد به دست چاپ رسیده بود، مستند ساخت. وی افزود: میراث علمی استاد عبدالمنان نصرالدین را می توان از چند سمت بررسی نمود که مهمترین آنها پژوهش مربوط به دوران مختلف تاریخی ادبیات فارسی، مسائل زبان آثار شعرای کلاسیک، ارزش های فرهنگ های فارسی از دیدگاه زبانشناسی و سرچشمه شناسی ادبی، متن شناسی آثار ادبی، تذکره نویسی در ادب فارسی و امثال این است. حسن­اف در ادامۀ سخنرانی به مقام استاد عبدالمنان نصرالدین در تالیف تاریخ ادبیات فارسی تاجیکی اشاره کرد و اضافه نمود که بدون تردید در مرحلۀ نو تاریخ ادب پژوهی تاجیکستان استاد عبدالمنان نصرالدین از جمله اشخاصی است که کار تألیف تاریخ ادبیات فارسی را بر مبنای روش های تازه علمی آغاز بخشید، که باید این ابتکار او دوام یابد.


مدیر گروه ادبیات فارسی دانشگاه خجند، دکتر نورعلی نورزاد، سخنران دیگر این نشست ادبی بود و مطالبی راجع به تذکرۀ شاعران خجند که به قلم استاد نصرالدین تألیف و مکرراً در تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران نشر شده است، بیان کرد و افزود که این کتاب ماندگار پس از نمونه ادبیات تاجیکی استاد صدرالدین عینی، نمونۀ بهترین تذکره های ادبی در ادبیات معاصر تاجیکی است، که بر پایه تداوم سنت های تذکره نویسی کلاسیکی به قلم آمده، و به حکم سرچشمه معتمد شناخت ادبیات و ادیبان حوزۀ خجند خدمت خواهد کرد. نورزاد همچنین گفت که امروز گروه ادبیات فارسی دانشگاه خجند مصمم است که برنامه های علمی آغاز کرده راه استاد مرحوم خویش را در این عرصه ادامه دهد، و با انجام کارنامه های بهترین علمی روان استاد زنده یاد را شاد بدارد.


در بخش معرفی تازه های نشر که جزو بخش های همیشگی این نشست ماهیانه است، دکتر نورعلی نورزاد در کنار معرفی آثار تازه نشر علمی، که در حاشیۀ همایش بین المللی جایگاه مولانا جامی در مکالمه فرهنگها  و همزمان با جشن 50 سالگرد مولود شاعرۀ معروف تاجیکستان، خانم فرزانه، به چاپ رسیده اند، شمارۀ 58 59- دوماهنامۀ گزارش میراث را که توسط مدیر داخلی آن، خانم سهیلا یوسفی، در روزهای برگزاری همایش مذکور دسترس شده بود، برای حضار معرفی نمود. نورزاد مطالعه مقالات گزارش میراث را برای پژوهشگران ادبیات فارسی در زمینۀ متن شناسی و نسخه شناسی مفید عرض­یابی کرد و بیان داشت، که همکاری های ما با این مجله و خود موسسۀ میراث مکتوب، در حال شکل گرفتن است و از نتایج این همکاری، نشر مقاله او در این شماره و نیز معرفی شماری از آثار علمی تازه منتشره در کشور تاجیکستان در سایت مرکز پژوهشی میراث مکتوب است.


وی افزود: منبع نیز در نشست های ماهیانۀ گنج سخن با استفاده از مطالب سایت میراث مکتوب تازه های نشر این مؤسسه و نشریه های آن نیز معرفی خواهد شد.


گزارش از دکتر نورعلی نورزاد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612