کد خبر:13282
پ
D981D987D8B1D8B3D8AA20D986D8B3D8AE20D8AED8B7DB8C_0

معرفی آثار کهن در جلد ۶۵ فهرست نسخ کتابخانۀ ملی

جلد ۶۵ «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران» در ۵۵۸ صفحه چاپ و منتشر شد.

میراث مکتوب- جلد ۶۵ «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران» در ۵۵۸ صفحه چاپ و منتشر شد.

این کتاب از شماره‌های بازیابی ۲۲۰۰۱ تا ۲۲۳۰۰ بوده که حاصل تلاش دو فهرست‌‍نویس است.

این فهرست ۳۰۰ جلد (۴۰۸ عنوان) را در بر دارد. از این شمارهها، ۴۰۵ عنوان به نسخه‌های خطی و سه عنوان به نفایس کتابخانه، اختصاص دارد که در فهرست جداگانه‌ای معرفی خواهد شد.

نسخه‌ها به چهار زبان فارسی، عربی، ترکی واردو نگارش یافتهاند. تاریخ کتابت این مجلد میان سده ۷ تا ۱۴ قمری است.

کهن‌ترین نسخه رقم‌داری که در این مجلد معرفی شده، شرح القانون به شماره بازیابی ۲۲۲۲۶ با تاریخ ۷۵۸ قمری و قدیمی‌ترین نسخه بدون رقم، قرآن کریم به شماره بازیابی ۲۲۲۱۱ با تاریخ تقریبی سده ۷ قمری است.

تحقیق و تألیف این فهرست را سفانه زمان‌زاده و شهرام سعیدی‌مهر انجام داده‌اند. با انتشار این فهرست تعداد فهرست‌های نسخه‌های خطی منتشر شده کتابخانۀ ملی ایران به ۴۴ جلد رسید.

در این فهرست ۳۰۰ نسخۀ خطی فارسی و عربی از گنجینۀ نسخه‌های خطی کتابخانۀ ملی ایران معرفی شده است. در تهیۀ این فهرست، از قواعد استاندارد فهرست‌نویسی برای یکدست‌سازی اطلاعات نسخه‌های خطی استفاده شده و این اطلاعات در دو بخش کتابشناسی و نسخه‌شناسی ارائه شده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه این اثر می‌توانند به فروشگاه انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران واقع در ساختمان کتابخانۀ ملی ایران مراجعه کنند یا با شمارۀ ۸۱۶۲۳۳۱۵ تماس بگیرند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612