کد خبر:22713
پ
فاقد تصویر شاخص

كتاب هايي كه تاكنون دربارۀ دكتر معين نوشته و چاپ شده، اشتباه زيادي دارد

خانم مهدخت معين در نشستي با عنوان رونمايي ارج نامه شادروان دكتر محمد معين، گفت: تقريبا تمام كتاب هايي كه تاكنون دربارۀ دكتر معين نوشته و چاپ شده، به دليل آن كه، گردآوري از مقالات و نوشته هاي جرايد، مجلات و روزنامه ها بوده، اشتباه زيادي دارد، به خصوص در سنوات.

ميراث مكتوب- خانم مهدخت معين در نشستي با عنوان رونمايي ارج نامه شادروان دكتر محمد معين، گفت: تقريبا تمام كتاب هايي كه تاكنون دربارۀ دكتر معين نوشته و چاپ شده، به دليل آن كه، گردآوري از مقالات و نوشته هاي جرايد، مجلات و روزنامه ها بوده، اشتباه زيادي دارد، به خصوص در سنوات.
وي در جريان هفتاد و هشتمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب كه روز 21 تيرماه 89 در اين مركز برگزار شد، افزود: كتابي را كه چاپ شده بود و براي من فرستاده بودند كه نظر بدم و قبل از اين كه يادداشت ها را بگيرند، چاپ كردند و كتاب پر از اشتباه  و باز با همون تاريخ هاي اشتباه، چاپ شد . جزوۀ ديگري را هم كه از طرف انتشارات اميركبير سال ها پيش چاپ شده بود، همراه فرهنگ فارسي معين در شرح حال مرحوم دكتر معين، به نظرم اون جزوه را هم متذكر شدم كه اشتباه زياد دارد و نبايد به آن استناد كند. ضمنا مصرا و مؤكدا خواهش كردم كه حتما مطالب كتاب را قبل از چاپ به من بدهند كه اگر از باب سنوات، از باب تاريخچه زندگاني، اشتباهاتي داشته باشد، من آن ها را تصحيح كنم. قبل از نوروز امسال آقاي سرلك كتابدار سابق دانشكدۀ ادبيات دانشگاه تهران با من تماس گرفت و گفت كه كتاب مراحل پاياني را طي مي كند. من به اين كتاب، خيلي دل بسته بودم، چون توسط يكي از استادان دانشگاه تأليف مي شد. فكر مي كردم كه ديگه حتما كامل ترين و مستند ترين و صحيح ترين كتاب خواهد بود و مي شود كه به عنوان مرجعي مورد اعتماد توصيه و به نوين پژوهان معرفي كرد. هيچ كتاب و مرجعي تاكنون به اين تفضيل نبوده، حيرت مي كنم كه مؤلف محترم چگونه توانسته مطالبي را كه در مجلاتي كه خيلي قديم چاپ شده و به كلي امروز ناياب است و حتي در كتابخانه ها به ندرت پيدا مي شود، از آن استفاده كرده اند. خود من خيلي از اين مطالب را براي اولين بار بود كه مي ديدم و مطالعه مي كردم. كتاب از لحاظ غلط چاپي يا تايپي كاملا پيراسته است و جز موارد بسيار معدود كه در حكم معدوم هست، موردي ديده نمي شود. رسم الخط كتاب به خصوص در حد زيادي درست، معقول و مطابق اصول مورد قبول بزرگان ادب فارسي است.
وي ادامه داد: در اين كتاب، از جداسازي هاي افراطي تقريبا اثري نيست. فكر مي كنم در اين مورد از ناشر محترم تشكر كرد كه روش رايج روز را به نويسنده تحميل نكردند. ارجاعات و ذكر مراجع، كامل و دقيق است. ارتباط مطالب به هم، عنوان ها و تقسيم بندي بخش ها، بسيار خوب صورت گرفته است. كيفيت خوب چاپ، كاغذ خوب، صحافي خوب، جلد و روپوش عالي، طرح زيباي پشت جلد از امتيازات ديگر كتاب است. مطالب بسيار شيرين و جالبي در كتاب جمع آوري و چاپ شده كه گاهي كتاب را به اندازۀ يك داستان شيرين و خواننده را خسته نمي كند. من معمولا اكراه دارم از ذكر اشتباهات و ايرادات كه با اين كار، خدايي ناكرده زحمت و تلاش افراد را ناديده بگيرم و لطمه بزنم. معتقدم كه در هر موردي بايد جنبه هاي مثبت را مطرح كرد، به خصوص در مسايل مربوط به فرهنگ و ادب ايران، اما در اين مورد، در پيشگفتار از بنده نام برده شده، به مشورت ها و راهنمايي ها و نظريات بنده اشاره رفته كه اين تصور ايجاد مي شود كه مطالب كتاب از نظر من گذشته و مورد تأييد است. عكس هاي بيماري دكتر معين را من عقيده دارم كه نبايد استفاده كنيم. من هيچ اثر مثبت و مفيدي نديدم كه در بيننده ايجاد كند، فقط مكرر شنيده ام كه خيلي ها مخصوصا جوان ها با ديدن عكس ها مي گويند، اين نتيجۀ تلاش، كوشش و علم اندوزي است، آخر و عاقبت به اينجا مي كشد. اشاره شد به قانون سي سال، من اصل قانون رو ديدم، در همون قانون سي سال بعد از فوت مؤلف ذكر شده كه اثر نبايد مشابه اثر اصلي باشد، يعني بايد عين اثر اصلي باشد و مسلم است كه اثر يك جلدي، عين اثر شش جلدي نيست. اين اولين بار در مورد دكتر معين بود كه فرهنگ ايشان، مورد اين تهاجم قرار گرفت و متاسفانه نتيجه خوب نشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612