کد خبر:4653
پ
fehrest-m4

فهرس مخوطات آیه الله الخادمی الاصفهانی

در مسیر احیاء ترجمان بزرگان شیعه یکی از فعالیت‌های این مؤسّسه، فهرست کردن و معرفی کتاب و کتابخانه‌هایی است که تراث شیعه محسوب می­‌شوند و تا بحال معرفی نشده‌اند

میراث مکتوب – در مسیر احیاء ترجمان بزرگان شیعه یکی از فعالیتهای این مؤسّسه، فهرست کردن و معرفی کتاب و کتابخانه‌هایی است که تراث شیعه محسوب می­‌شوند و تا بحال معرفی نشده‌اند. مؤسّسه کتاب‌شناسی شیعه با هدف معرفی مخطوطات خاندان‪های علمی سال گذشته اقدام به تدوین و نشر مخطوطات خاندان بحرالعلوم نمود و این مهم با استقبال برخی بیوتات و تبارهای علمی گردید و در پی آن خانوادۀ مرحوم آیه الله خادمی اقدام به فراهم آوردن فهرست مخطوطات کتابخانه شخصی آیه الله خادمی نمودند و با همکاری مؤسّسه کتاب شناسی شیعه این فهرست آماده شد.

کتاب دارای ٣۴٨ صفحه است در یک مقدّمه و ٣ بخش:

مقدّمه: مختصری از زندگینامه علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مرحوم آیه الله خادمی است. در این مقدمه به مباحث زیر اشاره شده است:

۱.خاندان:

ایشان از خاندان آل صدر اند و سلسلۀ نسب ایشان به امام موسی کاظم(علیه السلام) می‪رسد.

۲.تحصیلات:

آیه الله خادمی دروس حوزه را از اصفهان و نزد شیخ علی مدرس یزدی، آقا میرزا اردستانی، میرزا احمد مدرس اصفهانی، میر محمّدصادق خاتون آبادی آغاز و در ادامه از محضر آخوند عبدالکریم گزی و میر سیّد علی مجتهد نجف آبادی و سیّد محمّد نجف آبادی استفاده نمود. بعد به نجف اشرف برای تکمیل دروس رفت و آنجا در محضر حضرات آیات سیّد ابوالحسن اصفهانی، میرزا حسین نائینی، آقا ضیاء عراقی، شیخ محمّدجواد بلاغی و سیّد ابوتراب خوانساری شاگردی کرد. و در آخر، در سنّ ۲۶ سالگی به مقام رفیع اجتهاد رسید.

۳. آیه الله خادمی از نگاه عالمان:

در این قسمت نظر عالمانی چون علّامه شیخ آقا بزرگ تهرانی، علّامه سیّد محمّدعلی روضاتی، مرحوم سیّد مصلح‪الدین مهدوی، شیخ غلامرضا فیروزیان، مرحوم آیه الله سیّد مهدی یثربی کاشانی، شهید سپهبد صیّاد شیرازی، آیه الله مقتدایی و حجه الاسلام ابراهیمی درج شده است.

۴.اجازات بزرگان به آیه الله خادمی:

در ادامه اجازات بزرگان به آیه الله خادمی آورده شده است که مجیزین عبارتند از: حضرات آیات آقا ضیاء عراقی، سیّد ابوالحسن اصفهانی، میرزا حسین نائینی، میرزا آقا اصطهباناتی و شیخ محمّدکاظم شیرازی.

۵. آثار علمی:

آثارعلمی آیه الله خادمی عبارتند از: رهبر سعادت یا دین محمّد (صلّی الله علیه و آله)، تقریرات درس فقه میرزای نائینی، تقریرات درس اصول، حواشی بر کتاب مصباح الفقیه، رساله‪ای در عدم ارث زوجه از غیر منقول، رساله‪ای در لباس مشکوک، مباحث کلامی، مباحث منطق و مباحث فقهی و اصولی.

۶. فعالیتهای آیه الله خادمی:

الف) تأسیس دارالتبلیغ اصفهان

ب) فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی

ج) فعالیتهای سیاسی و مبارزات

۷. ارتحال:

… و بعد از سالها مجاهدت در صبح روز دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۶۳، جمادی الآخره ۱۴۰۵ در اصفهان درگذشت و پس از تشییع به مشهد منتقل و در حرم امام رضا (علیه السلام) به خاک سپرده شد.

۸. زندگینامه خودنوشت آیه الله خادمی:

تولد جمعه سوم شعبان سنه ۱۳۱۹ قمرى، فوت مرحوم والد در سنه ۱۳۲۴. تحصیلات تا سن سیزده سالگى در مدرسه علمیه اصفهان تا کلاس نهائى آن دوره و پس از آن اشتغال تام به تحصیلات علوم دینیّه و سطوح نزد مرحوم آقاى حاج شیخ على یزدى و مرحوم حاج سید میرزا اردستانى، و آقا میرزا احمد اصفهانى و سطح رسائل (فرائد) مرحوم شیخ مرتضى انصارى، خدمت مرحوم آیه الله آقاى ملا عبدالکریم جزى و حاج میر سید على نجف‏آبادى و سطح کفایه خدمت مرحوم آقاى سید محمد نجف‏آبادى و خارج فقه و اصول در اصفهان خدمت مرحوم آیه‏الله آقاى سیّد محمّدصادق خاتون‏آبادى و بعد از تشرّف به نجف خدمت مرحوم آیه الله آقاى آقامیرزا حسین نائینى و آقاى آقاسیّد ابوالحسن اصفهانى و آقا ضیاءالدین عراقى و درس مذاهب در نجف اشرف خدمت مرحوم آیه الله شیخ جواد بلاغى و رجال در نجف در خدمت مرحوم آیه الله سید ابوتراب خوانسارى بوده.

در ادامه تصاویری از اجازات، نامه­ها، اسناد و تصاویر مربوط به آیه الله خادمی و فهرست مخطوطات کتابخانه آیه الله خادمی اصفهانی و تصاویر بعض از نسخ می‪آید. لازم به تذکّر است که اسناد و نامه‪ها بکر و تازه بوده و تا بحال در جایی چاپ نشده‪اند. در توضیح بخش آخر کتاب باید اینگونه تقسیم نمود:

بخش اوّل (اجازات، نامه­ها، اسناد و تصاویر):
۱٫۱. در بخش اجازات ۸ اجازه اجتهادی و روایی
۲٫۲. در بخش نامه‪ها ۵۰ نامه از دیگران به آیه الله خادمی و ۱۷ نامه از آیه الله خادمی به دیگران؛ از آن جمله عبارتند از : نامۀ حضرات سیّد ابوالحسن اصفهانی، حاج آقا حسین بروجردی، سیّد محسن حکیم، سیّد محمود شاهرودی، سیّد محمّدهادی میلانی، سیّد علی موسوی بهبهانی، سیّد کاظم شریعتمداری، سیّد محمّدباقر صدر، علّامه امینی، امام خمینی، سیّد محمّدرضا گلپایگانی، اشرفی اصفهانی، شهید نواب صفوی.
۳٫۳. در بخش اسناد و مکتوبات ۱۷ سند؛ نمونه‪ای از یادداشتهای فقهی آیه الله خادمی، صفحه عنوان کتاب رسائل شیخ انصاری با تصحیح آیه الله خادمی و آیه الله شیخ مرتضی اردکانی، پیام امام خمینی به مناسبت رحلت آیه الله خادمی، اعلامیه‪های مجالس ترحیم و تصویر زندگینامه خودنوشت آیه الله خادمی.
۴٫۴. و در بخش تصاویر ۲۵ تصویر

از مرحوم آیه الله خادمی درج شده است که بیشتر آنها اوّلین بار است که چاپ می‪شود.

بخش دوم (فهرس مخطوطات آیه الله الخادمی الإصفهانی):

در فهرست مخطوطات کتابخانه مرحوم آیه الله خادمی ۵۳۳ مخطوط که برخی از آنها کتاب و رساله‪‪اند، معرفی شده است.

بخش سوم (تصاویر بعض نسخ خطّی کتابخانه):

در این بخش ۶۴ تصویر از مخطوطات مکتبه مرحوم آیه الله خادمی به صورت رنگی و زیبا آمده است.

شایان ذکر است کتاب دارای یک خاتمه است که در آن فهرست مؤلّفین و کتب درج شده است.

منبع: مؤسسه کتابشناسی شیعه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612